A
Kínai Köztársaság (1912–1949) kora óriási változást hozott a kínai
öltözködésben, ebben az időszakban a korábbiaktól gyökeresen eltérő hatások
érvényesültek. Az államszervezet mellett a divatban is paradigmaváltás történt,
ahogy a történelemben, úgy a divattörténetben is ekkortól kezdve beszélünk a
modern Kínáról.
A
Qing-korszakban (1644–1911) egyre erőteljesebbé váló, és többször konfliktushoz is vezető külföldi
jelenlét nagy hatással volt a történelmi folyamatokra. A nemzetközi
konfliktusok (ópiumháborúk, 1839–1842 és 1856–1860; francia–kínai háború 1884–1885;
japán–kínai háború, 1894–1895) mellett belső problémákkal (Taiping felkelés,
1850; bokszerlázadás, 1900–1901) is szembe kellett néznie az egyébként is
meggyengült udvarnak.
Ebben
az időszakban a kínai értelmiség fontos szerepet játszott. A Qing-kor végén
külön csoportot alkottak a külföldet megjárt értelmiségiek, akik a nyugati
tanulmányaik során megszerzett tudás mellett új nézeteket hoztak magukkal
Európából és Amerikából. Ilyen diákok és értelmiségiek csoportosulását vezette
Szun Jat-Szen, aki több reformtársaságot is alapított, melyekben az új eszméket
terjesztették. Ezen társaságok munkája közvetetten a császári dinasztia
bukásához vezető 1911-es wuchangi felkeléshez is kapcsolódik. A felkelés
leverése sikertelen volt, így a dinasztia lemondott a hatalomról, 1912. január
elsején pedig kikiáltották a Kínai Köztársaságot.
Azonban
a köztársaság kikiáltásával még nem valósult meg a politikai konszolidáció. Az
első évtizedekben restaurációs kísérlet, ellenkormány alakulása, hadurak
országlása, később pedig a Csang Kaj-sek és a kommunisták közötti harcok
jellemezték a köztársaság éveit. A korszak végének meghatározó eseményei pedig
a japán benyomulás, a japán-ellenes háború, majd a kiújuló polgárháború voltak.
Chongqingi utcakép 1934-ből, kép forrása |
A
feudális világrend felborulása, a régitől való elszakadás nemcsak politikai
téren jelent meg, hanem az általános gondolkodásban is. Reformeszmék jelentek
meg a politikai és államigazgatás mellett tudományos-technológia, illetve társadalmi
téren is, így például a külföldi technológiák átvétele mellett olyan fontos
kérdések is teret nyertek, mint a nők egyenjogúsága.
A
politikai-társadalmi változások a mindennapi életben is megjelentek, így az
öltözködésben is hatalmas változásokat hozott ez a korszak.
Az
egyik legszembetűnőbb változás a kötelező mandzsu hajviselet eltűnése volt.
1911-től kezdve már nem volt kötelező a korábban halálbüntetés terhe mellett
elvárt hajfonat a férfiak számára. Ezzel először csak a nagyobb városok
hivatalnokai éltek, a vidéki lakosság körében még sokáig megmaradt. Valamivel később a nők közül is sokan rövidre vágták a hajukat a reformeszmék támogatásának jelképeként.
Az
öltözködés azonban komoly kérdéseket vetett fel. A külföldön tanult
értelmiségiek gyakran a nyugati ruhákat részesítették előnyben, míg az egyszerű
lakosság körében továbbra is a Qing-kori viselet volt általános.
A
Kínai Köztársaság Szenátusa (参议院 Cānyìyuàn)
előírta a tisztviselők és feleségeik formális viseletét, valamint több más
szakma (rendőr, katona, ügyvéd stb.) számára kötelező munkaruhát.
A
férfi tisztviselők számára két formális viseletet állapítottak meg: egy ünnepit
és egy hétköznapit. Az ünnepin belül is találunk esti és napközben viselt
öltözetet – mind nyugati stílusú fekete öltöny vagy frakk, cilinderrel, elegáns
cipővel. A hétköznapi viselet ugyanígy napközbeni és esti öltözetre osztható,
kevésbé elegáns öltöny, cilinder helyett kerek tetejű keménykalappal. A
hétköznapi viseleten belül még egy típus létezett, ez hosszú paóból és
mandarinkabátból állt.
A
nők számára előírt formális viselet kínai stílusú volt. A Szenátus térdig érő
felsőruhát és hosszú, elől-hátul lapos, két oldalt rakott szoknyát írt elő.
Csang Kaj-sek és Song Meiling esküvői képe, kép forrása |
Esküvői fotó az 1920-as évekből, érdekes, hogy a menyasszony ruhája kínai szabású, azonban fehér színű, kép forrása |
Természetesen
ezek a megkötések csak a lakosság egy kis részét érintették, és őket is csak
meghatározott alkalmakkor. Az általános tendencia a nyugati viseletek egyre
nagyobb térhódítása volt, mind a férfiak, mind a nők körében.
Ebben
az átmeneti korszakban a kínai, a nyugati és a kettőt ötvöző viseletek egymás
mellett voltak jelen. Jellemző, hogy a nagyvárosokban hamarabb terjedtek el a nyugati
stílusok, stíluselemek, illetve minden nagyobb városnak megvolt a maga
regionális divatja, amely a város környékén is meghatározó volt.
Peking
fontos katonai és politikai központ lévén befolyásos városnak számított, az
itteni viseletet „fővárosi stílus” (京式 jīngshì)
néven emlegették. Innen terjedt el a korszakban jellemző sminkdivat is, főleg a
rúzshasználat. Szintén innen indult egyfajta felöltő vagy nagykabát, a dachang
(大氅 dàchăng)
divatja.
A
korszak igazi divatfővárosa azonban Shanghai volt, mely kikötője révén hamarabb
ismerte meg a nyugati divatot. Itt erőteljesen érvényesült a külföldi,
elsősorban amerikai és európai, azon belül is a párizsi divat hatása. Aki csak
tehette a shanghai divatot követte.
Divatos qipaót viselő fiatal nő |
A
férfiak viseletében a hagyományos-modern, kínai nyugati megosztottság erősen
megmutatkozott, és sokszor árulkodott társadalmi pozíciójukról valamint
foglalkozásukról. A hagyományos, kínai stílusú viselet általában egy hosszú
pao, és az azon felül hordott mandarinkabát vagy rövid mellény volt, akárcsak a
Qing-korban. A vidéki parasztság, a munkások felül shant és aót (袄 ǎo)
viseltek, melyet nadrággal egészítettek ki.
Riksás kínai stílusú kétrészes ruhában, ún. yizi módra záródó felsőrésszel, 1946, Peking, kép forrása |
Azonban
egyre többen vették át a nyugati három-négyrészes öltönyök divatját, különösen
jellemző volt ez a külföldön tanult értelmiségiekre és a hivatali pozíciót
betöltő férfiakra. Illetve inkább volt jellemző városban, mint vidéken.
Családkép öltönyös férfiakkal és qipaót viselő nőkkel, kép forrása |
Csang
Kaj-sek északi hadjárata alatt (北伐 běifá)
terjedt el a magyarul Mao-zubbonyként ismert katonai öltöny. Kínában a mai napig
első elterjesztője, Szun Jat-szen (孙中山 Sūn
Zhōngshān)
nevét viseli a zhongshanzhuang (中山装 zhōngshānzhuāng),
ami már a köztársaság első éveiben megjelent, azonban csak az északi hadjárattal
lett igazán népszerű. Az északi hadjárat során ezt a hazai gyártású zubbonyt
viselték a katonák, többnyire fekete színben, a nyári hőségben esetleg
fehérben. A letisztult, praktikus ruhadarabot később több kommunista vezető is
előszeretettel viselte, Mao elnök, Deng Xiaoping stb., ezért terjedt el
nyugaton a Mao-zubbony elnevezés.
Szun Jat-szen a róla elnevezett zubbonyban, kép forrása |
A férfiak hajviselete a Qing-korral ellentétben rövid volt, és általában véve a nyugati trendeket követte. Sokszor oldalt választották szét, és úgy fésülték kétfelé.
A
női viseletek ugyancsak hatalmas változáson mentek keresztül. A korszak elején
még a mandzsu stílusú hosszú felsőruha és nadrág vagy szoknya kombináció, ill.
az egyberészes hosszú ruha volt jellemző, később azonban a nyugati ruhák is
teret hódítottak.
A
férfiakhoz hasonlóan különböző társadalmi rétegek eltérő módon öltözködtek. A
nők körében a szórakoztatóipar és a piroslámpás negyed (青楼 qīnglóu azaz kék házak) hölgyei voltak az újító
szellemet, a nyugati trendeket legbátrabban átvevő réteg. Az ő megjelenésüket a
harsány színvilág, erős smink és a legújabb európai és amerikai divat
jellemezte. Szívesen göndörítették vagy rendezték hullámokba hajukat, melyet vagy kétfelé választva vagy frufrusan viseltek. Az egész korszak jellegzetes frizurái voltak ezek.
Erős sminket és drága ékszereket viselő nő |
Velük
szöges ellentétben álltak a diáklányok. A Köztársaság korában egyre több lány
részesülhetett nemcsak hagyományos, hanem akár modern, nyugati oktatásban is.
Erre a csoportra a puritán egyszerűség, letisztult, finoman elegáns megjelenés
jellemző. Sok iskolában kötelező egyenruha is volt; az északi hadjárat után
erről szabályzat is készült, mely szerint a diáklányoknak kék vagy sötétkék,
egyszerű szabású felsőruhát, és sötét színű szoknyát kellett hordaniuk. Később
a diákok körében is megjelenik a qipao, de ez is hasonlóan egyszerű, letisztult
vonalvezetésű. A diáklányok hajviceletét is az egyszerűség jellemezte, körükben terjedtek el először az egyszerű, rövid frizurák, illetve voltak, akik meghagyták hosszúra, majd két copfba fonták hajukat.
A
háziasszonyok vagy dolgozó nők körében a felsőruha és nadrág kombináció a
legnépszerűbb, melyben kényelmes, könnyű mozgást biztosít, így alkalmas a napi
munka elvégzésére.
Diáklányok, kép forrása |
Diáklányok, kép forrása |
A
Köztársaság korának ikonikus darabja a qipao (旗袍 qípáo), mely egyben a történelmi változásokat is jól illusztrálja,
hiszen az eredetileg mandzsu egyberészes ruha, han kínai jegyekkel alakult át,
majd egyre nyugatiasodott, és így alakult ki végül a nagyon is han kínai
jellegű ruhadarab, mely az egész világon jellegzetesen kínai ruhadarabként él a
köztudatban.
Qipaót és nagykabátot viselő nő reklámplakáton |
A
mandzsu qipaót a han nők már a Qing-kor végén kezdik a maguk ízlésére formálni.
A Köztársaság megalakulását követően pedig egyre népszerűbb. Eleinte még nagyon
bő, kiforrott, jellgzetesen testhezálló formáját később nyeri el. Az 1920–1930-as
évektől kezd igazán divatba jönni, az 1940-es évekre pedig a kétrészes
viseleteket kiszorítva ez lesz a legáltalánosabb öltözet. Természetesen számos
változáson megy keresztül, minden szezonban más népszerű: a ruha hossza és
bősége, az ujj hossza, bősége, a gallér, az anyag, a díszítés folyton változik.
Qipaót és nyugati stílusú magassarkút viselő nő reklámplakáton |
A
Köztársaság korával a kínai divat a modern korba lépett. Ezt nemcsak a
hagyományos viseletektől való egyre erősebb eltávolodás jellemzi, hanem a
nyugati divat egyre erősödő hatása is. A divat a korábbiakhoz hasonlóan
társadalmi rétegenként más és más, azonban új szerepben is megjelenik: a reklám
eszközeként. A divatképek számos plakáton, hirdetésben voltaképpen nagyobb
szerepet kapnak, mint a termékleírás, valamint egy speciális életérzést hivatottak közvetíteni.
Összességében
a Köztársaság korának új jelenségei a társadalom és a divat modernizálódásáról
egyaránt árulkodnak.
Felhasznált irodalom:
Kósa
Gábor (J. Gernet: A kínai civilizáció története alapján, 2005): Kína történelme dióhéjban
Zang
Yingchun - Xu Qian (2013): Luxuriant
Garments with Grace, Beijing Publishing Group
周锡保 (1986):中国古代服饰史,中国戏剧出版社
祹络岚