Fejezetek a kínai divattörténetből – A modern hanfu mozgalom


A kínai divattörténet viszonylag új jelensége a hanfu mozgalom. A hanfu mozgalom a 21. század elején indult, azóta pedig szubkultúrából igazi tömegtrenddé nőtte ki magát.

 

Mi a hanfu?

A sorozat olvasói és a kínai divattal foglalkozók számára már ismerős lehet a „hanfu” kifejezés, hiszen a kínai divattörténet összefogó kategóriájáról van szó. A hanfu kifejezés szó szerinti jelentése „a hanok viselete”. A han népcsoport a mai Kína népességének 92%-át teszi ki, a történelem során a „kínainak” tartott területeken is többségi csoportot alkottak a hanok, illetve a kínai dinasztiák néhány kivételtől (pl. Yuan, Qing) eltekintve szintén hanok voltak.




A mai nyelvben a hanfu kifejezés használata viszonylag tág, általában minden, a mai Kína területén hordott történelmi viseletek összefoglaló neve, illetve az ezek mintájára készült többé-kevésbé történelmileg hiteles viseletek is a hanfu fogalmába tartoznak.




 

Mi nem hanfu?

A hanfu meghatározása nem könnyű, nézzük most a másik oldalról a kérdést: mi nem hanfu?

A mai Kína kisebbségi népcsoportjainak viselete egyértelműen nem hanfu. Viszont a hanfu kategóriájába sorolhatók például a nem-han Yuan- vagy Qing-dinasztia viseletei. Ez részben annak tudható be, hogy ezen dinasztiák alatt a han népesség is hordott ilyen ruhákat.

Történelmi nézőpontból már nem hanfu minden Qing-dinasztia utáni viselet: a Köztársaság korának viselete, illetve a Kína Népköztársaság korai időszakának viselete, valamint a mai viseletek. Ezek nem esnek a hanfu kategóriájába, mert az idő előrehaladtával egyre erősebb a nyugati hatás, míg mára már teljesen globalizált viseletekről beszélhetünk. Érdekesség, hogy ezalapján a kínai divattörténetben járatlan nyugati szem számára legjellegzetesebb kínai viselet, a qipao sem tartozik a hanfu fogalmába.


Hanyuansu: hanfu elemek, modern szabás


Szintén fontos elválasztani a hanfu és a cosplay fogalmát, a hanfu és a modern hanfu sem cosplay.

A hanfu határterületén áll az ún. hanyuansu (汉元素 hànyuánsù) és a hanfeng (汉风 hànfēng). Mindkét kifejezés hanfu ihlette, többé-kevésbé hanfura épülő, de nagyrészt mégis mai dizájnnal, stílusban készült, általában igen fantáziadús viselet. Ilyen például sok (de nem mindegyik!) kosztümös sorozat ruhatára, vagy a xianxia (仙侠 xiānxiá) és wuxia (武侠wǔxiá) filmek, sorozatok viseletei.




 

A modern hanfu mozgalom kezdete

2001. októberében Shanghaiban került megrendezésre a 9. APEC csúcsot, az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés csúcstalálkozóját. A találkozókon 1994. óta szokás, hogy a fogadó ország saját hagyomáynos viseltét adományozza a vendégségbe érkező vezetőknek, akik ezt öltik magukra. 2001-ben Kína úgy döntött, hogy az ún. tangzhuangot (唐装 tángzhuāng) teszi meg a találkozó viseletéül. A tangzhuang – neve ellenére – mandzsu eredetű viselet, azaz nem a han nép viselete. Ez a választás óriási visszhangot keltett Kínán belül. Sokan kifogásolták, hogy egy nem-han viseletet ért a megtiszteltetés. Ugyanakkor a felháborodásnak pozitív eredménye is volt, hiszen így indult meg a hagyományos kínai viseletek iránti érdeklődés.


Tangzhuiang az APEC-csúcson


A mozgalom kezdőpontjaként 2003. 11. 22-ét szokás megjelölni. A zhengzhou-i Wang Letian (王乐天 Wáng Lètiān) ekkor döntött úgy, hogy saját készítésű, történelmi ihletésű ruháiban lép ki a város utcáira. Wang Letian céljául a han kultúra felélesztését, megőrzését és ápolását tűzte ki célul.


Wang Letianről megjelent újságcikk


 

A mozgalom háttere

Bár a fenti két esemény révén nagyon pontosan meg lehet határozni a hanfu mozgalom kezdetét, ugyanakkor emögött a két esemény mögött jóval komolyabb történelmi-társadalmi okok rejlenek.

A Köztársaság korának viharos változásai, az évszázados elzártság után a nyugati eszmék hirtelen beáramlása, a modern Kína megalakulását követő évtizedek ideológiai elfogultsága és kulturális elzárkózása, majd a 80-as évektől kezdve a hirtelen nyitás a nyugat felé, és a gyors globalizáció egyfajta generációs szakadékot és kulturális vákuumot teremtett. A régi kultúra elvesztette értékét, sok hagyomány el is tűnt, ez pedig a kulturális identitásra is kihatott. A kínai gazdaság erősödésével nemzeti és egyéni identitáskeresés vette kezdetét. Ennek során előkerültek a régi kulturális értékek, hagyományok, szokások, valamint előtérbe került ezek ápolása, megőrzése és oktatása is.

A hanfu ennek a folyamatnak egy nagyon szemléletes példája. A régi viseletek iránti laikus és tudományos érdeklődés fellendülése, a mozgalom kialakulása, és gazdasági hatásai jól mutatják, hogy rövid időn belül milyen mértékben értékelődtek fel a hagyományos kultúra egyes aspektusai.




 

A hanfu mozgalom terjedése

A modern hanfu mozgalom alulról kezdett szerveződni. A mozgalom kezdetén még csak néhány lelkes történelemrajongó foglalkozott a hagyományos kínai viseletekkel: helyi kis közösségek alakultak, ahol az érdeklődők megosztották egymással tudásukat, illetve szabásmintáikat. A mozgalom kezdetben szubkultúra jelleggel működött, azonban nagyon hamar gyors fejlődésen ment keresztül.




2006-ban megnyílt az első hanfut árusító üzlet, a chongqingi Chonghui Hantang (重回汉唐 Chónghuí Hàntáng). 2008-ban kifejezetten hanfuval foglalkozó internetes oldal is indult, a Hanwang (汉网 Hànwǎng). A hanfu mozgalom terjedését nagyban elősegítette az internet, hiszen így földrajzi távolságtól függetlenül alakulhattak ki nagylétszámú közösségek.




Az online tér mellett offline találkozók, ünnepek is szerveződtek kifejezetten a hanfu közösség számára. 2013-ban szervezték meg első alkalommal az azóta is minden év őszén megrendezésre kerülő Xitang Hanfu Fesztivált (西塘汉服文化周 Xītáng Hànfú Wénhuàzhōu). A fesztivál látógatói főleg a hanfu szerelmesei, illetve hanfuval foglalkozó tervezők, árusok, valamint egyéb érdeklődők. A fesztivált Xitang vízivárosban rendezik, amely egy újonnan épített, történelmi stílusban készült víziváros, látványos környezet a hagyományos viseletekhez. A fesztivál az év legnagyobb hanfu eseménye, 2019-ben több mint 40 000 résztvevőt vonzott.


Xitang Hanfu Fesztivál


 

A hanfu-trendek alakulása

A mozgalom indulásakor a résztvevők ismeretei és forrásai egyaránt korlátozottak voltak. Ebből kifolyólag eleinte jellemző volt a saját készítésű hanfuk viselése, amelyek a történelmi viseleteket leíró források kis száma és nehéz hozzáférhetősége miatt viszonylag kevéssé voltak történelmileg hitelesek.

A mozgalom terjedésével egyre több anyag vált egyre könnyebben hozzáférhetővé, egyre több fórumon, médiaplatformon, közösségtől tájékozódhattak az érdeklődők. A régészeti leletek tanulmányozása, a lehető legmagasabb fokú történelmi hitelesség is egyre nagyobb szerepet kapott.




A hanfu mozgalomra hamar felfigyelt a divatipar is. Nagyon gyorsan megindult a hanfu-gyártás és -értékesítés, mind offline, mind az online térben. A hanfu üzletek a vásárlók és a piac gyorsan változó igényeihez igazodva újabb és újabb kollekciókat dobtak piacra, egyre több üzlet egyre nagyobb választéka állt a vásárlók rendelkezésére.

Érdekes paradoxon, hogy bár lezárult történelmi időszakok viseletei alkotják a mozgalom lényegét, mégis évről évre változik a hanfu-divat. Nemcsak szezononkénti változatosságról beszélhetünk, hanem hanfu-stílusok differenciálódásáról is: fajta, korszak, ár/minőség, történelemi hitelesség, stílus stb. szerint különböző hanfukról beszélhetünk.


Egyre több fiatal pár visel esküvőjén vagy az esküvői fotózáson hanfut


 

A hanfu fajtái, néhány alapfogalom

A mozgalom fejlődését végigkövetve láthatjuk, hogy kezdetben a saját készítésű hanfu volt az egyetlen opció. A mai árubőség mellett még mindig sokan vannak, akik saját maguk varják hanfu ruhatárukat, vegy legalább annak néhány darabját. Később egyre népszerűbb lett a lailiao (来料 láiliào) azaz „hozott anyag”. A vásárló maga veszi meg a hanfuhoz való anyagot, de ezt egy hanfu-műhelynek küldi el, ahol azt megvarrják helyette, természetesen a saját méretei és elképzelései szerint. A hanfu beszerzés legegyszerűbb és mára legnépszerűbb módja pedig a kész hanfu vásárlása, vagy darabonként vagy pedig teljes szettenként (leggyakrabban három darab: alsóruha, felső- és alsórész).


Fuyuan hanfu


A hanfut gyakran a történelmi hitelesség alapján osztályozzák. A fuyuan (复原 fùyuán) olyan hanfut takar, amely egy konkrét régészeti lelet alapján készült, annak a lehető legpontosabb mása (persze modern anyagokból és technikával). Ezt követi eredetiségben a yuanchuang (原创 yuánchuàng) a hanfu márka saját alkotása, azaz nem történelmi lelet alapján készült, de amennyire lehet, korhű, illeszkedik az adott korszak viseletei közé. Sokan csak ezt a két kategóriát tartják igazi hanfunak. A hanyuansu (汉元素 hànyuánsù han elem), gailiang hanfu (改良汉服 gǎiliáng hànfú) és hanfeng (汉风hànfēng han stílusú) egyaránt olyan viseletre használatosak, amely hasonlít ugyan a hanfura, de annak modernizált változata, modern dizájnnal, szabással, modern színekkel, mintákkal, díszítéssel. Olyan ruhákról van itt szó, amelyeket a gyakorlatlan szem még könnyen hanfunak nézhet.


Tipikus hanyuansu


A fentiek mellett általában korszak szerint szokás besorolni a hanfut. Ezalapján a nagyobb kategóriák: Han, Wei-Jin északi és déli dinasztiák (魏晋南北朝魏晋风晋制), Tang (唐制唐风), Song (宋制), Yuan, Ming (明制), Qing.

A hanfu üzletek emellett gyakran az adott szett típusa alapján kategorizálják termékeiket: qixiong (齐胸 qíxiōng mell fölött megkötött szoknya) vagy qiyiao (齐腰 qíyāo derékban megkötött szoknya), ruqun (儒裙 rúqún rövid ing és szoknya) stb.; vagy egészen konkrétan a ruhadarab alapján:  mamianqun (马面裙 mǎmiànqún), moxiong (抹胸 mòxiōng), shan ( shān) stb.




 

A hanfu és a divatipar

A hanfu népszerűvé válására a divatipar is reagált. Egyre több hanfu üzletindult, amelyek túlnyomórészt az online webáruházakon (Taobao, Jingdong stb.) kínálják termékeiket; ez idővel öngerjesztő folyamattá vált, hiszen a hanfu így jóval szélesebb rétegekhez tud elérni, egyre többen találkoznak vele, egyre több fogyasztó vásárol hanfut, ami pedig egyre több üzlethez és egyre nagyobb kínálathoz vezet. 2019-ben a divatipar számára a hanfu 199 millió amerikai dolláros árbevételt jelentett a több, mint ezer online hanfu üzleten keresztül.




A hanfu persze nemcsak magát a ruhát takarja. A történelmi viselet nem teljes a megfelelő kiegészítők és frizura nélkül, ezeket pedig szintén jól lehet kommercializálni: hanfu cipők, táskák, legyezők, hajdíszek, ékszerek, parókák, póthajak, sminktermékek stb.




Mindennek természetesen megvan az ára is. A legolcsóbb még elfogadható minőségű hanfuk párszáz yuannél (kb. 10–20 000 Ft jelenlegi árfolyamon) kezdődnek, de egy-egy minőségi darab vagy szett ára 2000–10 000 yuanig is felmehet. És ez még csak a ruha! Egy pár közepes minőségű hanfu cipő kb. 100 yuan, póthajat már kb. 50 yuantől kapni (darabonként, egy szebb frizurához szükség lehet 2-3 vagy még több darabra), hajdíszeket darabonként 20–30 yuantől (szettenként 50–100 yuan), olcsóbb táskát kb. 100 yuantől lehet már kapni, a sminket (pl. arcra ragasztható ékkövek, lemosható sminktetoválás) és egyebeket pedig még nem is számoltuk. Illetve még azt is megjegyeznénk, hogy aki belekerül a hanfu közösségbe (入坑 rùkēng), az szinte biztos, hogy nem áll meg egy szettnél.




Kik a tipikus fogyasztók? A hanfu közösség nagyrészt fiatal nőkből áll, a hanfu termékek fogyasztói között is egyértelműen ez a csoport teszi ki a túlnyomó többséget. A tipikus hanfu fogyasztók a 16-24 év közötti fiatal nők. Az ő vásárlásaikat az jellemzi, hogy általában nem rendszeresen, hanem évi néhány alkalommal, de akkor nagyobb összegben vásárolnak. A hanfu mozgalomban természetesen férfiak is részt vesznek, azonban jóval kisebb számban, így a hanfu piacon is jóval kevésbé reprezentáltak. Bár az utóbbi időben egyre jelentősebb erősödés érződik ezen a téren, csakúgy, mint egyébként a gyermekhanfu terén is.



 

A hanfu a médiában

A divatipar példáján is láttuk, hogy a hanfu-jelenség egyre terjed; a kezdeti szubkultúrától egyre inkább eltávolodva mára már igazi tömegjelenséggé vált. Ezt mi sem példázhatná jobban, mint  a hanfu jelenléte a különböző médiafelületeken.

A hanfu fórumok, közösségi média csoportok a mozgalom kezdete óta erősen jelen vannak, és nagy közösségformáló erővel rendelkeznek. Ugyanakkor a korai, a 2000-es évek elejére jellemző fórum formában működő Hanwangot és egyéb csoportokat egyre inkább a 2010-es évektől jelentkező internetes influenszertartalmak váltják fel a hanfu közösségben is. Bár a fórumok továbbra is népszerűek (pl. Baidu hanfu fórumait közel 1 millió felhasználó gazdagítja), mégis egyre jellemzőbb egy-egy véleményvezér, tartalomgyártó követése. A nagyobb hanfu tartalomkészítők többmilliós követőszámmal rendelkeznek a kínai közösségi média oldalakon (pl. Weibo, Bilibili stb.), ilyen például az egyik legnépszerűbb Xiaodoukou (小豆蔻 Xiǎodòukòu), aki saját hanfu márkáját, a Shisanyut (十三余) is elindította.


Xiaodoukou


Az internetes közösségi felületek mellett a trendeket lassabban követő hagyományos médiumokban is egyre gyakrabban jelennek meg hanfuval kapcsolatos tartalmak. Szerepelt hanfu például a CCTV újévi gálaműsorában is. Illetve nagyon nagy figyelmet keltett és igen pozitív visszhangot váltott ki a 2021-es henani újévi gálaműsor egyik műsorszáma, amelyben Tang-kori hanfut viselő táncosok szerepeltek.


A hennai gálaműsor táncosai


Természetesen nem mehetünk el szó nélkül a kosztümös drámák mellett sem. Érdekes, hogy a kosztümös dráma műfaja már az 1970-es évek óta jelen van Kínában, ugyanakkor a hanfu mozgalom ettől függetlenül, és jóval később alakult ki. Az utóbbi időben kölcsönös hatás figyelhető meg a kosztümös sorozatok és a hanfu mozgalom között. A hanfu mozgalom hatására a drámák egyre inkább a történelmi hűségre törekszenek a jelmezek megtervezésében (legalábbis bizonyos sorozatokban, a xianxia-wuxia jellegű drámákban például a látványos megjelenés, a fantázia továbbra is nagyobb szerepet játszik). Illetve ezzel párhuzamosan a kosztümös drámák is hatást gyakorolnak a hanfu mozgalomra, egészen pontosan az aktuális (mikro)trendekre.




 

Hanfu Kínán kvül

A hanfu mozgalom otthona Kína, középpontja szintén Kína, ugyanakkor a hanfu megjelent más országokban és kontinenseken is.

A hanfu külföldi terjedése részben a világ különböző pontján élő kínai diaszpórának köszönhető, akik számára a kulturális identitás része a hanfu, illetve az anyaország, vegy felmenőik anyaországának kultúrájához való visszanyúlás, a kulturális hagyományőrzés egyik formája a hanfu viselése.

Kínán kívül, nem kínai etnikumú követői is vannak a hanfu mozgalomnak. Az ő esetükben a kínai kultúrával való ismerkedés, vagy sokszor a külföldön is egyre népszerűbb kínai sorozatok iránti rajongással indul a hanfu mozgalommal való ismerkedés. Ezzel felmerülnek olyan kérdések, mint például a kulturális kisajátítás problémája (ez egy igen tág terület, ezért ezzel a sorozat következő részében alaposan foglalkozunk majd).


Kép forrása


A hanfu nemzetközi ismeretségének növekedésével egyre gyakrabban látni Kínán kívül is hanfut. Világszerte több helyen alakultak hanfu klubok, egyesületek, amelyek rendszeres összejöveteleket szerveznek.

Illetve egyre gyakoribb, hogy külföldi, nemzetközi színtéren szerveződő kínai ünnepségeken hanfut öltenek a résztvevők – sokszor éppen a már szinte bevettnek számító qipao helyett. Egy-egy ilyen eseményen gyakori, hogy a kínai, sőt, sokszor nem-kínai (női) résztvevők a kínai kultúra iránti tiszteletből qipaót vesznek fel. A sorozat olvasói már tudják, hogy a qipao, bár erősen sinizálódott, de mégis mandzsu eredetű (ugyanakkor a han kínaiak is – abszolút jogosan – magukénak érzik). Ezzel pedig vissza is értünk a hanfu mozgalom egyik kiindulópontjához, a 2001-es APEC-csúcshoz, ahol szintén mandzsu eredetű viselet reprezentálta Kínát. Ahogy az APEC-csúcs tangzhuangját a hanfu mozgalom révén felváltotta a han viselet, úgy a qipaót is egyre gyakrabban váltja fel az ilyen jellegű ünnepélyes alkalmakon a hanfu.

Remélem érződik, hogy ebben a párhuzamban a hangsúly nem azon van, hogy melyik viselet mennyire „kínai”, „történelmi” vagy „han”, hanem azon, hogy a hanfu mozgalom milyen nagy mértékben járul hozzá a kínai divattörténet átfogóbb, behatóbb és pontosabb megismeréséhez.

 

 



Fejezetek a kínai divattörténetből:

Első rész A történelem előtti idők

Második rész A Shang- és Zhou-dinasztia

Harmadik rész A Qin- és Han- dinasztia

Negyedik rész A széttagoltság kora

Ötödik rész A kínai divat aranykora: A Sui- és Tang-dinasztia

Hatodik rész A Tang-kori nők éke: frizura és smink

Hetedik rész Mit viselt az Ég fia?

Nyolcadik rész A Song-kor

Kilencedik rész  Nomád dinasztiák

Tizedik rész A Ming-kor

Tizenegyedik rész A Qing-kor

Tizenkettedik rész A Köztársaság kora

Tizenharmadik rész A kínai fehérnemű története

Tizennegyedik rész A mell-leszorítás divatja a 20. században

Tizenötödik rész Az új Kína első évtizede

Tizenhatodik rész A 60-as és 70-es évek

Tizenhetedik rész Hajdíszek

Tizennyolcadik rész Az esküvői ruha

Tizenkilencedik rész A 80-as és 90-es évek

 

 


Felhasznált források

Bannerman, S. L. 2020. The Hanfu Revival Movement: Fashion Trend or Political Statement? 

Carrico, K. 2017. The Great Han: Race, Nationalism, and Tradition in China Today. University of California Press.

Mo, Zh. 2017. The Hanfu Movement and Intangible Cultural Heritage: Considering the Past to Know the Future. University of Macau.

Wang, E. 2020. Why Han Style Clothing is Taking China's Gen Z by Storm. Vogue Business. 

Wang, M. 2021. Meet Shiyin, the Fashion Influencer Shaping China’s Hanfu Style Revival. 

Wang, X., Colbert, F. 2020. From Niche Interest to Fashion Trend: Hanfu Clothing as a Rising Industry in China. International Journal of Arts Management. Montréal.

Yeung, J. L. 2014. A Pricey Ming: Social media, consumerism and fashion in the 21st Century Hanfu Movement. University of Toronto.

Yin Lu. 2013. Hanfu Renaissance. Global Times. 

Zheng, J. 2021. A Return to Tradition: How Hanfu Returned as a Modern Style Statement. 

https://torguqin.wordpress.com/hanfu/hanfu-maker-list/

Megjegyzések