Fejezetek a kínai divattörténetből - Nomád dinasztiák

 

A vadászó Kubiláj kán


A kínai területen uralkodó dinasztiákkal párhuzamosan az északi nomád népek is birodalmat alapítottak. Közülük négy kötődik szorosabban a kínai kultúrához: a kitaj Liao ( Liáo) állam, a dzsürcsi Jin ( Jīn) állam, a tangut Xi Xia (西夏 Xīxià) állam, illetve a Kínát is meghódító, ezért különösen fontos mongol Yuan-dinasztia ( Yuán).

A divattörténetre is meghatározó hatást gyakoroltak a nomád népek. Az általános gyakorlat szerint az udvari, és legfőképpen a ceremoniális viseletek a han hagyományt követték, míg az egyes nemzetiségek viselete inkább a hétköznapokban jelent meg. A Yuan-korban (1270–1368) ez kevésbé volt szigorú, nagyobb mértékű keveredés figyelhető meg.

Egyes nomád népek körében gyakori volt a hamvasztásos temetkezés, ezért viszonylag kevés lelet maradt fenn, amelyből tanulmányozni lehet viseleteiket.

 

Liao

A Liao államból fennamaradt leletek tanúsága szerint a kitajok sokféle anyagot és technikát ismertek.

Anyagaik egyik jellegzetessége, hogy a Tang-korban divatos kör alakú minták (团花 tuánhuā vagy 团窝 tuánwō) technikáját vették át, folytatták és fejlesztették tovább. Ezek a hímzett vagy szövött minták gyakran középpontosan szimmetrikusak, sokszor aranyfonalat alkalmaznak. A központi mintát sokszor egy díszes szegély vette körbe sormintaszerűen, ennek leggyakoribb motívumai közé tartozott az álló vagy szárnyaló főnix és a vadkacsa. A selyemszövés és a hímzett minták a kínai központi területekkel való kapcsolatra utalnak.

Liao anyag jellegzetes mintával Belső-Mongóliából, kép forrása


A Liao államból származó leletek egy másik különlegessége az arc és a test fémmel való borítása. Ez nem számított hétköznapi viseletnek, feltehetően csak a halottak testét borították be. Az arcot fedő maszk leggyakrabban rézből vagy aranyból készült, a testet pedig egyfajta ezüstből készült háló fedte.


18 éves hercegnő sírjából származó aranymaszk, kép forrása


A sírokból az is jól látható, hogy a nemesfémek ékszer formában is igen kedveltek voltak. A kitaj nők előszeretettel hordtak gyönggyel és borostyánnal díszített fülbevalókat. Fennmaradtak továbbá nyakláncok és karkötők is, az egyik nyaklánctípust, a gyöngyből és jádéból készült yingluót (璎珞 yīngluò) csak nemesek viselték, mivel ez olyan nagy volt, hogy kevéssé volt praktikus a mindennapi életben.

 

Jin, Xi Xia

A Jin birodalomból nagyon kevés lelet maradt fenn, mivel a dzsürcsik körében a hamvasztás volt a legáltalánosabb temetkezési mód.

Mindazonáltal egyes heilongjiangi sírokban talált leletek tanúsága szerint a dzsürcsik különösen sokféle textilfajtát ismertek, pl.: (juàn vékony, erős selyem), (chóu selyemszövet), (luó selyemháló), (jĭn brokát), (líng selyemdamaszt) stb.

Aranydíszítésű pao Jin államból, kép forrása


Mintakincsük a han kínaihoz hasonlóan leginkább szerencsehozó állatokból (sárkány, főnix), madarakból és virágokból állt.

A sírokban találtak paót ( páo), shant ( shān), szoknyát, nadrágot, övet, fejkendőt, cipőket és zoknit is.

A Xi Xia leletek jellegzetessége a batikolás technikája, ami a fennmaradt anyagokon különösen gyakori.

 

Yuan

Dzsingisz kán 1206-ban egyesítette a mongol törzseket, utóda, Ögödej szövetkezett a Song udvarral a dzsürcsi Jin állam leigázására, ezután azonban a mongolok Kína ellen fordultak. Ezután Möngke is harcolt a Déli-Song ellen, végül az ő utóda, Kubiláj folytatta a háborúskodást. Kubiláj 1264-ben Pekingbe (akkor 大都 Dàdū) helyezte a fővárost, 1270-ben császárrá kiáltotta ki magát, és megalapította a Yuan-dinasztiát, uralmát pedig 1279-re sikerült megszilárdítania.

Yuan-kori nadrág díszes csizmaszárvédőkkel, melyeket az övhöz kötöttet a kék szalagok segítségével, kép forrása


A dinasztialapítás után az ország lakosait származás szerint négy csoportra osztották: mongolok, színes szeműek (belső-ázsiai származásúak), észak-kínaiak és dél-kínaiak. Ez a felosztás a hivatali pozíciószerzés mellett az öltözködésre is kihatott.

A Yuan udvarban először a Song viseleteket vitték tovább, majd 1321-ben rendeletben szabályozták a császári és hivatalnoki viseletet. A külön felső- és alsóruha helyett egy egybefüggő ruhadarabot hordott a császár és a hivatalnokok. Ez a ruhadarab felül viszonylag szűk volt, derékban redőzött, alatta pedig rövid és bő, ami azért volt fontos, mert a nomád eredetű mongolok számára a lovaglás meghatározó tevékenység volt.

Tipikus Yuan-kori szabású mongol pao, kép forrása


Ez az udvari viselet szín szerint is kódolva volt, innen ered a neve is: 质孙服 (zhìsūnfú) a kifejezés első két tagja a mongol nyelvben a szín szó kiejtésének kínai átirata, kínaiul nevezik még egyszínű ruhának (一色衣 yísèyī) is. Egy-egy ilyen öltözetnek az volt a különlegessége, hogy minden egyes ruhadarabnak azonos színűnek kellett lennie. Az ég fia tizenöt téli és tizenöt nyári öltözettel rendelkezett azaz tizenöt különböző színű öltözettel, a hivatalnokok pedig kilenc téli és tizennégy nyári öltözettel bírtak.

Sötétvörös zhisunfu, kép forrása


Hivatalnokok egyszínű viseletben, kép forrása


Ami a mongol nemes nőket illeti, ők szívesen viseltek bő ujjú, szűk ujjnyílású, hosszú ruhákat. Gazdagságuk fitogtatására ezeket olyan hosszúra készíttették, hogy mikor házon kívül voltak, egy-két szolgálónak csak az volt a feladata, hogy a ruha uszályát cipeljék úrnőjük után.

Mongol női viselet a Yuan-korból, kép forrása


A nemes mongol nők tipikus viselete volt a gugu korona (罟罟冠 gǔgǔguān). Ezt a magas vékony, teteje felé szélesedő fejfedőt fakéregből készítették, amit élénk színű textillel vontak be, majd gyönggyel, borostyánnal, drágakövekkel díszítettek.

A gugu guant viselő Radnashiri császárné, kép forrása
Yuan-dinasztiából fennmaradt gugu guan, kép forrása


Ez a mongolos viselet abban is különbözött a han kínaitól, hogy az alsónemű felett gyakorlatilag egy réteg volt, ezzel szemben a han kínai viseletek egyik jellegzetessége, hogy szeretik a ruhadarabok rétegelését (pl. köpenyek, mellények, ujjatlan felsőruhák stb.)

Az egyszerű nép körében továbbra is a han viseletek voltak a meghatározóak. Nők körében a 襦裙 (rŭqún), szoknya és hosszúujjú felsőrész és az erre rávett rövidujjú felső, a banbi (半臂 bànbì). Férfiak pedig hosszú paót és ezen felül rövidujjú köpenyt viseltek.

Yuan-kori banbi, kép forrása


A Yuan-korban vált gyakorivá a bijian (比肩 bĭjiān) és a bijia (比甲 bĭjiă). Az előbbi kétrétegű, belül ( lĭ) és kívül ( miàn) más anyagból készült, egy köpenynél általában hosszabb felsőruha. Az utóbbi ujjatlan, gallér nélküli, elől rövidebb, hátul hosszabb kényelmes ruhadarab, ideális lovagláshoz és íjászathoz.

Szintén a Yuan-korban terjedt el az eredetileg Kína északkeleti részéről származó aozi (袄子 ăozi). Ez egy hosszú, szűk ujjú, vékony derekú, hosszú, kívül-belül más színű, bélelt ruhadarab. Az ujjak és a gallér szegélyét, valamint a vállakat gyakran díszítették aranyfonállal, a derekat pedig fonott szalagokkal.

A Yuan-dinasztia alatt viselt ruhadarabok nagy változatosságot mutatnak mind a felhasznált anyagok, mind pedig a díszítőtechnikák terén.

A szőtt anyagok, selymek és brokátok mellett meghatározó anyag volt az állati eredetű bőr is, melyet leginkább mongol nemesek használtak ruha, sapka és lábbelik készítésére. Legelterjedtebb a menyét- és a báránybőr volt.

A hímzés továbbra is fontos díszítőtechnika, több híres regionális hímzésstílus korai példái maradtak fenn a Yuan-korból, úgy mint suzhou-i hímzés vagy a shandongi lu hímzés (鲁绣 lŭxiù). A hímzések változatos öltéstechnikával és egyedi stílussal élnek, valamint témájukban is hatalmas változatosságot mutatnak. Továbbra is a természeti motívumok a legnépszerűbbek: virágok és más növények (orchidea, liliom, hajnalka, peónia, tavirózsa, krizantém, nád, pecsétviszgomba, bambuszlevél), madarak (daru, főnix, kócsag), vízi állatok (ponty, teknős) és egyéb állatok (vadnyúl, szarvas, pillangó). Megjelennek emberi alakok is: fűzfa alatt ülő, a tóban játszó mandarinkacsákat néző nő, juharfa alatt ülő férfi, a hegyi erdőn szamáron áthaladó nő stb.

Yuan-kori hímzés, kép forrása


A Yuan-kor egyik legfőbb jellegzetessége az arany beépítése a ruhadarabokba. Ez különböző módokon valósult meg.

Az ún. aranyszövet (金锦 jīnjĭn más néven 金织文锦 jīnzhīwénjĭn vagy 纳失失 nàshīshī) technikájával készült brokátok aranyszálat használtak az anyag elkészítéséhez.

Az aranyat emellett rá is nyomhatták az anyagra, ekkor csak bizonyos mintákat aranyoztak, nem pedig az egész anyagot, ez az előzővel szemben utólagos anyagmegmunkálási technika. Az aranyfüst (拍金 pāijīn) eljárás során az anyagra nyomtatott minták egy részére tesznek vékony aranylemezeket (金箔 jīnbó). Az aranyozás (销金 xiāojīn) során aranyport visznek fel a nyomódúc megfelelő helyére, és így nyomják rá az aranymintát a ruhaanyagra.

Aranylemezekkel díszített shan, kép forrása


Aranylemezekkel díszített aozi, a fenti shanra véve hordták, kép forrása


Az aranyat azonban nem csak textilek díszítésére használták, hanem az ezüsttel együtt ékszerek készítésére is alkalmazták. A Yuan-korból nagy mennyiségben maradtak fenn ékszerek: fülbevalók, karperecek, láncok stb. Ezeket gyakran díszítették berakással is, amihez leggyakrabban borostyánt és smaragdot használtak.

Yuan-kori fülbevalók, kép forrása


Habár a ezúttal nem a han kínai kultúra viseletinek történetére koncentráltam, mégis fontosnak érzem, hogy a nomád népek viseleteiről is szó essen, hiszen a han kínai divat történetére is hatással voltak. Mint ahogy a mongol Yuan-dinasztia is része a kínai történelemnek, úgy a nomád népek viselete is része Kína divattörténetének.


 

Első rész A történelem előtti idők
Második rész A Shang- és Zhou-dinasztia
Harmadik rész A Qin- és Han- dinasztia
Negyedik rész A széttagoltság kora
Ötödik rész A kínai divat aranykora: A Sui- és Tang-dinasztia
Hatodik rész A Tang-kori nők éke: frizura és smink
Hetedik rész Mit viselt az Ég fia?
Nyolcadik rész A Song-kor
Tizedik rész A Ming-kor
Tizenegyedik rész A Qing-kor

Felhasznált irodalom:

Zang Yingchun - Xu Qian (2013): Luxuriant Garments with Grace, Beijing Publishing Group

华梅 (2004): 古代服饰文物出版社



祹络岚