Fejezetek a kínai divattörténetből - A történelem előtti idők


A kínai divattörténetet tárgyaló sorozatunk első részében felvázoljuk a kínai ruházkodás előzményeit, hogy a neolitikus kultúrákból származó régészeti leletek és a történelem előtti idők legendái révén készítsük elő a későbbi korokban kibontakozó viseletek és a hozzájuk kapcsolódó jelenségek megértését.

A történelem előtti idők viseletéről keveset tudunk. Feltételezhetően más területekhez hasonlóan állati bőrök szolgáltak ruházatként, csontok, fog, kövek szolgáltak kiegészítőként a neolitikum embere számára. Habár a történelem előtti időkből származó leletek sok tekintetben hasonlítanak a világ más részein előforduló tárgyakra, viszont sok olyan egyedi jellegzetességet is találunk rajtuk, melyek a későbbiekben is fontos szerepet töltenek be a kínai kultúrában és ruházkodásban.

A legkorábbi régészeti leletek között főleg csont- és kőtárgyakat találunk, hiszen természetüknél fogva ezek a legidőtállóbbak.
Peking közelében, a pekingi ember lelőhelyénél, 周口店-ben (Zhōukŏudiàn) talált leletek között már vannak átszúrt állati fogak. A 山顶洞-i (Shāndĭngdòng) lelőhelyen szintén emberi megmunkáláson átesett kőgyöngyöket és kagylókat fedeztek fel a régészek.
Az i.e. 3400–2250 közöttre datált 良渚 (Liángzhŭ) neolitikus kultúra leletei között pedig már nagy számban megjelennek jáde tárgyak.

A korai jádetárgyak között a két legérdekesebb a () és a (cóng), mindkét tárgytípus legkorábbi darabjait a Liángzhŭ kultúra lelőhelyein találták.
A egy lapos, középen lyukas kör alakú tárgy, a ma is kedvelt és sokak által hordott, viselője számára védelmet és biztonságot hozni hivatott 平安扣-ra (píngānkòu) hasonlít.

Bì-korong a Liángzhŭ kultúrából, Metropolitan Museum

A cóng pedig egy kívül négyzetes, belül azonban kör alakú hengertest. Külsejét néha maszkszerű vésetek díszítik, melyeket a későbbi bronzedényeken megjelenő 饕餮 (tāotiè) mintákkal hoznak kapcsolatba. A tāotiè egy kínai mitológiai lény, melynek fő ismertetőjegye falánksága. A Shang- és Zhou-kortól kezdve gyakori motívuma az áldozati bronzedényeknek.

Cóng-cső a Liángzhŭ kultúrából, Metropolitan Museum

A két tárgy együttesen egyes elképzelések szerint a 天圆地方 (tiān yuán dì fāng, az Ég kerek, a Föld négyzetes) koncepcióval állhat kapcsolatban. A kerek Ég, négyzetes Föld a régi Kína világképét jeleníti meg, ebben maga Kína, a középső birodalom az a földterület, melyet az Ég befed, a négyzet alakú földnek az Ég alól kilógó sarkai pedig a barbár területek. Habár ez a világnézet későbbi eredetű, gyökerei talán ide vezethetők vissza. A -korong egyes feltételezések szerint az Eget szimbolizálja. A cóng-cső pedig négyzetes külsejével és kerek belsejével önmagában szimbolizálja a Földet és az Eget.
Szintén érdekes korai jádetárgy az ún. disznó-sárkány (猪龙 zhūlóng). A disznó-sárkány a 红山 (Hóngshān) neolitikus kultúra különlegessége. Formájában a -korongra hasonlít, egy magzati pózba görbült lényt ábrázol, melynek teste a sárkányéra, feje pedig a disznóéra hasonlít, innen kapta a nevét. A feltételezések szerint a disznó-sárkány figurák a kínai sárkány első ábrázolásai.

Disznó-sárkány a Hóngshān kultúrából, Nemzeti Palotamúzeum

A későbbi korokban is kedvelt volt a jáde mint díszítőelem felhasználása a ruházkodásban, sőt, a jádekőnek saját kultusza van Kínában. A Szertartások Könyvében Konfuciusz kifejti, hogy a nemesember tizenegy erénye mind megtalálható a jádekőben, mely így az erényes emberi viselkedés szimbóluma.

A legkorábbi szövetmaradványt a钱山漾 (Qiánshānyàng) melletti régészeti lelőhelyen találták, ez az i.e. 3. évezredből származik, jelenleg a hangzhoui selyemmúzeumban őrzik.
A kínai selyemelőállítás szintén i.e. 2700. körülre tehető, a kenderszövéssel együtt a 仰韶 (Yăngsháo) kultúrához kapcsolható.

A selyem feldolgozásának lépései a hangzhoui Kínai Selyemmúzeum diorámáján


A ruházat kiemelten fontos szerepet játszik a kínai kultúrtöténetben, és mint ilyen, számos legenda övezi.
皇帝尧舜垂衣裳而天下治
„A Sárga Császár, Yao és Shun felső és alsó ruháikat hordták (példamutatásul a népnek), és rend uralkodott az Égalattiban.”
A fenti idézet az egyik kínai klasszikusból, a Változások Könyvéből származik. A Sárga Császár, Yao és Shun a kínai történelem kultúrhéroszai, uralkodásuk ideje az első (mitikus) Xia dinasztia előttre tehető. A legendák szerint a Sárga Császár – aki hármójuk közül a legkorábban uralkodott – alakjához köthető az uralkodói fejdísz, a 冠冕 (guānmiăn) megalkotása, és ő írta elő először, hogy a férfiak és nők kötelesek különböző ruhát viselni. A mítoszok szerint Sárga Császár felesége, Lei Zu (嫘祖, Léi Zŭ) találta fel a selyemhernyó-tenyésztést és a selyemszövést is.
A fent idézett sor a ruházat korai megjelenésére utal, valamint arra, hogy mekkora fontosságot tulajdonítottak az öltözködésnek. Továbbá úgy is értelmezhetjük, hogy már ekkor megjelent a rang szerint elkülönülő, és a későbbiekben súlyos büntetés terhe mellett betartandó öltözködési protokoll.

Habár a szó szoros értelmében - régészeti leletek hiányában - nem beszélhetünk a történelem előtti kínai ruházkodásról, mégis fontosnak tartottuk, hogy felvázoljuk a kínai divattörténet előzményeit, hiszen a fent leírt jelenségek segítenek a későbbiek alaposabb megértésében.

Második rész A Shang- és Zhou dinasztia
Harmadik rész A Qin- és Han-dinasztia
Negyedik rész A széttagoltság kora
Ötödik rész A kínai divat aranykora: A Sui- és Tang-dinasztia
Hatodik rész A Tang-kori nők éke: frizura és smink 
Hetedik rész Mit viselt az Ég fia?
Nyolcadik rész A Song-kor
Kilencedik rész Nomád dinasztiák
Tizedik rész A Ming-kor
Tizenegyedik rész A Qing-kor



Felhasznált irodalom:
!
Zang Yingchun - Xu Qian (2013): Luxuriant Garments with Grace, Beijing Publishing Group
华梅 (2004): 古代服饰, 文物出版社



祹络岚