Fejezetek a kínai divattörténetből - A kínai divat aranykora: a Sui- és Tang-dinasztia
Link lekérése
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Más alkalmazások
A
Sui- és a Tang-dinasztia (581–618–907) kora a kínai divattörténet
legmeghatározóbb időszaka. A politikai stabilitás, a pax sinica, a gazdasági prosperitás, a selyemút kereskedelme, a
virágzó kultúra és a népek egymásra hatása mind kedveztek a kifinomult
öltözködés és divat kultuszának.
Tang-kori sírfigura, jól megfigyelhetők a ruhaanyag részletei, a korszakra jellemző élénk színek, a kor smink- és frizuradivatja, Guimet
A
Sui- és Tang-kor ruhái már anyagukban is nagy változatosságot mutatnak: selyem,
pamut, gyapjú, lenvászon mind gyakori alapanyagok voltak. A díszes, mintás brokát
a korábbi időszakokhoz hasonlóan továbbra is népszerű volt. Elterjedt volt a
sávolyozás (egyfajta brokátszövési technika) és a színes vetülékfonalakkal
készülő szövés.
Az
anyagokat különböző technikákkal festették és díszítették, úgy mint batikolás,
szitanyomás, dúcnyomás stb.
Gazdag mintával díszített festett anyag, Metropolitan
Az
anyagokat díszítő mintakincs is minden eddiginél gazdagabb volt. A korszakban a
madár-virág témák voltak a legnépszerűbbek.
Madarak
közül a halhatatlan bölcseket jelképező daru, tehetségek találkozását
megjelenítő táncoló főnix és szárnyaló luan-madár, arany főnix és ezüst liba, kínai
fogoly, sólyom, vadlúd, páva, kacsa jelentek meg leggyakrabban díszítő
motívumként.
Virágok
közül pedig a gazdagságot, bőséget és jószerencsét jelképező bazsarózsa, a
sárból makulátlanul előbújó, a romlatlan tisztaságot megjelenítő lótusz, az
egészséget, hosszú életet szimbolizáló nemes krizantém, kacskaringós indák és
levelek jelentek meg leggyakrabban a ruhákon.
A
leggyakoribb férfiviselet a pao (袍服páofu) volt, ez
volt egyben a hivatalos udvari viselet is. A Sui- és Tang-kortól kezdve kerek
nyakkivágású paót derékban bőröv fogta össze. Az övet gyakran ékesítették fém
díszekkel. A pao szabása a korábbinál szűkebb volt, ujjai is szűkebbek lettek.
Tang-kori férfiviseletek
Wu
Zetian (武则天Wŭ Zétiān 690–705), az egyetlen kínai
császárnő interregnuma alatt vezették be a bufut (补服bŭfú) mint a
hivatalnokok rangjelző viseletét. A bufu a paóhoz hasonló viselet, elöl a
mellkason és a háton hímzett mintával, mely a hivatalnok rangját volt hivatott
jelezni. A hivatalnokok ruháján különböző madarak voltak, a katonai
tisztviselőkén pedig olyan állatok, mint tigris, oroszlán, medve stb. A bufu
minták akkurátus rendszere majd csak később, a Ming-dinasztia idején szilárdul
meg.
Bufut viselő férfiak
A
Sui- és Tang-kori férfiak a pao alá hímzett inget vettek, melynek ujja egészen
kéz ujjainak végéig ért. Alul pedig szűk szárú hosszú nadrágot viseltek.
Lábbeliként pedig ún. liuhe csizmát (六合靴liùhé xué hat
irány csizma, a hat irány: észak, dél, kelet, nyugat, fent és lent) vagy selyemből
készült könnyű cipőt hordtak.
A férfiak fejükön futou-t (幞头fútóu) viseltek, ez egy fekete, a hajat
eltakaró kendőből és két hátul lelógó szalagból vagy oldalra kiálló keményített
anyagból állt.
Futou-t viselő férfi
A Tang udvar nemes hölgyei
A
korszak női viseletei három alapdarabból álltak, ezeket az alapdarabokat
variálták különböző díszítéssel és kiegészítőkkel.
Extravagáns ruhát viselő nő, érdemes megfigyelni a ruha alól kilógó felhő alakú cipőorrot, Metropolitan
Az
első, a szokásos felsőrész a hosszú ujjú, rövid ing (衫shān vagy 襦rŭ) volt, melyet betűrve hordtak. Az ing
színes mintás anyagokból készült.
A földig
érő szoknyát (裙qún) a korszakban egyre magasabban
hordták. A Tang-kor újítása a később is népszerű mellen megkötött szoknya (齐胸qíxiōng), melynek nagy előnye, hogy
viselője alakját magasabbnak, kecsesebbnek mutatja. A szoknya „derekát” azaz a
mellen megkötött részt gazdag hímzéssel díszítették. A Tang-korban egyre
bővebbek lettek a szoknyák, nemritkán hat fús (六福liùfú), sőt nyolc
fús (八福bāfú) szoknyákkal is találkozhatunk. A
fu korabeli mértékegység az anyagmennyiség megadására, egy fu körülbelül fél
méter anyagnak felel meg, azaz átszámolva akár 3-4 méternyi anyagból is készülhettek a
Tang-kor szoknyái.
A
női öltözet harmadik darabja változó, lehetett a Sui- és Tang-korban megjelenő banbi
(半臂bànbì), egy mélyen dekoltált, rövidujjú,
hímzett felsőrész, melyet mindig hosszú ujjú ing felett hordtak; illetve lehetett akár egy hosszú, bő, sejtelmesen áttetsző
selyemsál is, melyet maguk köré csavartak a divatos nők.
Lábbeliként
a korábbi korokhoz hasonló felhő alakú, magas orrú cipőt (云头鞋yúntóuxié)
hordtak. Ez a cipő díszes brokátból készült, belül gyakran selyem béléssel.
Selymet készítő nők, a Tang-kori eredeti Song-kori reprodukciója, a képen jól látszik a magas ruhaderék, a vállra vetett sál, az anyagok gazdag színei és mintái
Szolgálólány szobra, jól látszik a mély dekoltázs és a magas ruhaderék divatja, Metropolitan
Meglepő
módon a Tang-korban a hölgyek szívesen öltöttek férfiruhát annak minden
kiegészítőjével. A legkorábbi idevágó feljegyzés szerint Gaozong császár (唐高宗Táng Gāozōng) ágyasa, Wu Zetian
tiszteletére rendezett ünnepségén az egyik megjelent hercegnő férfiruhába
öltözve táncolt, amivel határozottan elnyerte a császár elismerését. Később
Wuzong császár (唐武宗Táng Wŭzōng) egyik ágyasának volt kedves
szokása férfiruhába bújva kilovagolni. Vadászatok alkalmával messziről sokszor
férfinak is nézték.
Később
a nemes hölgyek, majd az egyszerű udvarhölgyek körében is elterjedt a férfiruha
szokása.
Férfiruhát öltött nők falfestményeken
Végül pedig álljon itt néhány Tang-kori ruha modern rekonstrukciója, 十音 videója a korszak jellegzetes viseleteit mutatja be. A videóban bemutatott öltözetek legnagyobb előnye, hogy mindegyik Tang-kori források alapján készült, gondosan ügyelve azok részleteire.
A
Sui- és Tang-dinasztia a kínai divattörténet csúcspontja, hiszen új stílusok,
új viseletek alakultak ki, és az öltözködés gyors váltakozásával, illetve újabb
és újabb trendek folyamatos megjelenésével szinte már a mai értelemben vett
divatról beszélhetünk. Ehhez hozzájárul még a ruhák pompás díszítése, a minták
és színek gazdagsága, legfőképpen pedig a különös figyelem melyet az
öltözködésre fordítottak a kor emberei. Nem utolsó sorban ott van továbbá a
részletek fontossága, mely a Sui- és Tang-korszak hajviseleteiben és
sminktrendjeiben érhető tetten leginkább. A következő részben ezekkel
foglalkozunk bővebben.