A
sorozat
előző részében a történelem előtti idők kínai viseleteit és díszítő elemeit tárgyaltuk újkőkori
leletek alapján, mely mintegy bevezetésül szolgált a későbbi korok
ruházkodásának megismeréséhez és megértéséhez.
Ezalkalommal
a Shang- és Zhou-dinasztiák öltözékeit vizsgáljuk meg. A Shang-kor (i.e. 1600–1046)
és Zhou-kor (i.e. 1045–771) egyik legnagyobb újdonsága az írás megjelenése,
ezzel a régészeti leletek mellett már írott források is rendelkezésünkre állnak
a korabeli viseletekről.
 |
tévéműsorban Fu Haót alakító színésznő korhű viseletben, kép forrása |
A
jádetárgyak továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek. A Zhou Szertartásai (周礼, Zhōulĭ) című műben említik az ún. Jáde Hivatalt (玉府,
Yùfŭ), mely egy jádéval foglalkozó
állami szerv volt.
A
társadalmi normákról szóló Szertartások könyve (礼记,
Lĭjì) a következőket írja a jádéról:
„古之君子必佩玉。”
„Régen
a nemesembernek jádét kellett hordania.”
A
jádekőnek öt fajtáját különítették el, színe szerint:
„赤如鸡冠,黄如蒸栗,白如截脂,墨如纯漆,谓之玉符。而青玉独无说焉。”
„Piros,
mint a kakastaréj; sárga, mint a sült gesztenye; fehér, mint a zsír; fekete,
mint a tiszta lakk; ezeket nevezik jáde talizmánnak. A zöld jádéval azonban nem
érhet fel semmi sem.”
Ez
az öt szín egyébként az öt elem elméletben megállapított öt alapszín (a
színekről bővebben
itt).
 |
Jádefőnix Fu Hao sírjából, forrás |
A
Shang-korból származó különösen érdekes leletegyüttes Fu Hao (妇好, Fù Hǎo) sírja. Fu Hao a
Shang-dinasztia egyik királyának, Wu Dingnek (武丁, Wŭ Dīng) volt a felesége, valamint szokatlan módon katonai
parancsnok és papnő is volt. Sírjában 755 jádetárgyat találtak, ezek közül tíz
emberi alakot ábrázolót, és számos állatfigurát, ez utóbbiak között valós (pl.
tigris, elefánt, sólyom stb.) és mitikus lények is vannak (pl. sárkány, főnix
stb.).
A
Shang- és Zhou-korra kiforrott a textilkészítés technikája. A Zhou-kor egyik
legjellegzetesebb lelettípusai a bronzedények. Ezek az edények egészen különös
módon járultak hozzá a textilekkel foglalkozó régészek munkájához, ugyanis a
holtakkal eltemetett bronzedényeket textilbe csomagolták. Bár maguk a textilek
sok esetben nem maradtak fenn, azonban lenyomatot hagytak a bronzok felszínén.
Ezeket a lenyomatokat vizsgálva sokat megtudhatunk a Zhou-kori
textilművességről.
A Shang-
és Zhou-korban gyakori a külön felső- (
上衣,
shàngyī felül köpeny) és alsóruhából (
下裳,
xiàcháng alul szoknya) álló öltözet, a modern kínaiban az
衣裳 (
yīshang köpeny és szoknya) ma is viselet, öltözet jelentéssel bír.
A köpeny viszonylag hosszú volt, általában rálógott a szoknyára. Ebből fejlődött ki a
襦裙 (
rúqún), mely szintén egy rövid felsőrész (
襦 rú) és egy szoknya (
裙 qún) együttese. Később ezt a kifejezést csak női öltözetek megnevezésére használják.
A
Zhou-korban alakult ki a 深衣
(shēnyī) nevű ruhatípus. A shenyi egy
egyberészes ruhadarab, melyet férfiak és nők egyaránt hordtak. A shenyi felső
és alsó része külön készült, és utólag varrták össze. Leggyakrabban festetlen
vászon- vagy pamutanyagból készült, a szegélyeken már anyagból készült díszítés
jelenhet meg. A shenyi ujja bő, azonban a csuklónál összeszűkül. A ruhadarab
felső része egyenes szabású, alsó fele azonban kibővül, hogy viselője számára
könnyű mozgást biztosítson. A ruha felső részének V-alakját két anyagdarab adja,
melyek közül a bal kézről eső van felül. Derékban öv fogja körül a shenyit.
 |
Shenyi a Hadakozó Fejedelemségek korából, a mashani leletegyüttesből, kép forrása |
Már
ekkor is ismert ruhadarab volt a nadrág (裤,
kù), viszont ez nem a mai nadrágra
hasonlított, hanem inkább két nadrágszár volt felül egy vastag övre erősítve,
így középen nyitott volt. A nadrágot ebben az időszakban csak alsóneműként volt
szokás viselni. A Tavaszok és Őszök korában (i.e. 722–481) a 赵
(Zhào) állam-beli 武灵
(Wŭlíng) király számos területen
példát vett a nomádoktól, így többek között átvette a nomádok lovagláshoz
használt, középen is összevarrott nadrágját. Ez a nadrágtípus először a
katonaság, majd a nép körében is elterjedt. Emellet Wuling király a nomádok szűk ruhaujját, és általuk hordott, a csizmaszárat tartó övet is átvette.
A
Shang- és Zhou-korban már megjelent a ruhadarabok hímzéssel való díszítése. A
késői Zhou-korszakra, a Hadakozó Fejedelemségek korára (i.e. 453–221) datált 马山-i (Măshān) leletek között díszesen hímzett ruhákat találtak. A
hímzések sárkányt, főnixet, tigris és qilint, egy mitikus lényt ábrázolnak.
 |
sárkány, főnix és tigris mintával hímzett anyag a mashani leletegyüttesből, kép forrása |
Amint a fentiekből is látszik a Shang- és Zhou-korban már nem pusztán az "ápol és eltakar" elve érvényesül a ruházkodásban, hanem már megjelennek különböző stílusok, valamint az öltözetet díszítő elemek és technikák is. A következő részben nyomon követjük a ruházkodás fejlődését, és szót ejtünk hadi viseletekről és alsóneműkről is.
Fejezetek a kínai divattörténetből
Tizenhetedik rész Hajdíszek
Tizennyolcadik rész Az esküvői ruha
Tizenkilencedik rész A 80-as és 90-es évek
Huszadik rész A modern hanfu mozgalom
Huszonegyedik rész A kínai kozmetikai ipar
Felhasznált
irodalom:
Zang
Yingchun - Xu Qian (2013): Luxuriant Garments with Grace, Beijing Publishing
Group
华梅 (2004): 古代服饰,
文物出版社
祹络岚