Mao elnök műalkotáson

 

Az egyik legemlékezetesebb modernkori kínai vezető, Mao Zedong megítélése változó. Deng Xiaoping híres megfogalmazása szerint Mao politikai tevékenysége harminc százalékban rossz, hetven százalékban jó volt (三七开sānqīkāi).


Ha a politikai megközelítést félretesszük, és a képzőművészet szempontjából tekintünk Mao alakjára, akkor azt láthatjuk, hogy számtalan művészt megihletett legyen szó párthű propagandáról, cinikus alkotásokról, vagy egyszerűen csak magát az embert mint vizuális ikont feldolgozó művekről.

Az alábbiakban a Mao elnököt megjelenítő alkotások tömegéből válogattunk néhányat.


Kép forrása


 

Megújuló ország, megújuló művészet

A 20. század elejétől kezdve számos kínai festő kezdett érdeklődni a nyugati festészet iránt. A korszak nagy festői közül többen a hagyományos kínai festészet mellett a nyugati művészet eszközeit, technikáit, stílusait is megismerték, sőt, számos kínai művész igyekezett a kettőt – a hagyományos kínai tusfestészetet és a nyugati stílust ötvözni műveiben. Az ábrázolt témák köre is jelentősen kibővült, a hagyományos tájkép és virág-madár témákon túl megjelentek a modern mindennapok jelenetei is, illetve a politikai témák is.


Kép forrása


A hagyományos kínai tusfestészet, a nyugati realista ábrázolásmód és a politikai téma egyedi ötvözetét alkotják azok a képek, amelyek a pártfőtitkárt ábrázolják vagy magában, vagy egyszerű emberek között tett látogatáson.

Ezeken a képeken gyakori a háttér hiánya (空白 kōngbái), ez a hagyományos kínai tusfestészeti technikai, amely kiemeli a kép fő témáját és tipikusan kínai stílusúvá teszi az alkotásokat. Szintén jellegzetes a hagyományos kínai ecsetkezelés: éles fekete körvonal, szálkás, megtört vagy lendületes, ívelt vonások játéka, váltakozó vonalvastagság.


Kép forrása


Megjelenik ezeken a képeken ugyanakkor a nyugati művészetben tipikus plaszticitás, a térbeliség érzetét keltő árnyékolás, valamint a fény és árnyék játéka.

A politikai tartalom megjelenítéséért a kompozíció felel: a bércen szilárdan álló, poétikusan a messze távolba, a jövőbe tekintő vezér, vagy a szeretett népe által körülvett bölcs és jóságos vezető. A főalak vizuálisan is kiemelkedik, az alkotó azzal tereli rá a tekintetet, hogy a kompozíció közepére helyezi, a többi alaknál nagyobbnak ábrázolja, vagy az általános színpalettától eltérő színekkel jeleníti meg.


Kép forrása

A tusfestészet mellett a vezető alakja több olajképen is megjelenik. A kínai festők a 20. század elejétől kezdve egyre élénkebben érdeklődtek a nyugati festészeti stílusok és technikai megoldások mellett a tipikusan nyugati anyagok, eszközök iránt is. Ahogy a tusfestészetben is, az olajképeken is a kínai és a nyugati ötvöződik. A Mao elnököt ábrázoló olajfestmények a nyugati portré és tájképfestészet konvencióit ötvözik a kínai témával.


Kép forrása


A Maót ábrázoló olajfestményeken erős a realizmus, és különösen az ideológiailag is mintaként szolgáló Szovjetunió szocialista realizmusának hatása: realista módon megfestett, ugyanakkor idealizált jelenetek ábrázolása, amelyek erős társadalmi, politikai üzenetet hordoznak, és gyakran propagandacélokat szolgálnak.


Kép forrása


 

Poszterhős

Az új Kína politikai propagandájának egyik legfőbb eszköze a plakátművészet volt, amely a politikai célokra való felhasználás idejére már hosszú múltra tekintett vissza.

A plakátok nagy előnye volt, hogy az üzenetet egyszerre közvetítették képekben és szövegesen is, különböző jelmondatokkal, hangzatos mottókkal.


Kép forrása


A művészek itt még inkább kiélhették fantáziájukat. Míg a hagyományos gyökerekre visszanyúló tusfestészetben realista jeleneteket ábrázoltak, addig a plakátművészet nem feltétlenül törekedett a kompozíció realitására. A Maó-portrék és a nép körében időző vezető képei mellett megjelentek olyan plakátok is, amelyek Maót mint Napot ábrázolták, aki a vörös égről ragyog alá a kínai nép tömegeire.

A kísérőszöveg ugyanolyan fontos szerepet kapott, mint maga a kép. Mao-idézetek mellett a Mao politikája melletti elköteleződésre buzdító jelmondatok, valamint a vezér iránti jókívánságok is feltűnnek a plakátokon.


Kép forrása


 

Popart ikon

A popart témái között hétköznapi tárgyak, hírességek szerepelnek leggyakrabban, illetve minden, ami a popkultúra részét képezi, szélesebb tömegekhez ér el. A stílusirányzat gyakran játszik a hétköznapi tárgyak kiemelésével, műalkotássá való átdolgozásával, élénk színekkel, merész formákkal.


Kép forrása


Nem meglepő, hogy a kínai popart nagy alakjainak munkásságában gyakran felbukkan a nagy vezető alakja, hiszen a modernkori kínai kultúra megkerülhetetlen alakja ikonikus figurává vált.

A Maót témául választó popart alkotók előszeretettel játszanak nyugati művészek jellegzetes stíluselemeinek, eszközeinek alkalmazásával, ezzel ötvözve a jellgzetesen kínai témát és a modern nyugati művészetet.


Kép forrása


Yu Youhan (余友涵 Yú Yǒuhán) Mao-alkotásaiban gyakran reflektál a popart atyja, Andy Warhol és egyéb modern művészek, például Klimt vagy Vasarely alkotásaira.

Ugyanakkor saját egyedi stílusában is ábrázolja a pártfőtitkárt. A hagyományos kínai iparművészet színes díszítőmotívumaival – színes felhőkkel, virágokkal – tölti ki a képet felépítő színblokkokat, így egységes, de mozgalmas összhatást ér el.


Kép forrása


Xu Deqi (许德奇 Xǔ Déqí) munkásságában is gyakran feltűnő motívum Mao elnök alakja. Xu Deqi szintén utal nyugati művészekre alkotásain, Andy Warhol mellett Magritte és Dalí hatásai jelentős művein.


Kép forrása


Xu Deqi a realista ábrázolásmódot vegyíti kollázsszerű kompozícióval és harsány poszterszínekkel, gyakran komplementerekkel. Mao-alkotásain gyakori a nyugati popkultúra elemeinek megjelenítése: aviátor-napszemüveg, Superman-öltözet stb.

Kép forrása


 

Könyörtelen geometria, politikai pop

Wang Guangyi (王广义 Wáng Guǎngyì) szintén a popartból kiindulva készíti alkotásait, ugyanakkor egyértelműen politikai hangvételű tartalmat társít ehhez, és élesen bírálja a rendszert. A művész 1989 után indította útjára sajátos művészeti mozgalmát. Műveiben a kulturális forradalom agresszív plakátjait alkotja újra élénk színekkel és a nyugati popkultúra elemeivel (márkanevekkel, logókkal, szlogenekkel, sorszámokkal) kiegészítve.


Kép forrása


Mao-képeinek egy típusa a vezető sziluettjét ábrázoló poszterszínekkel megalkotott képek, amelyek a műszaki rajzok jelöléseit használják. Egy másik jellegzetes alkotástípusa a vezető realista ábrázolása egy jelzésekkel ellátott élénkszínű rácsozat mögött.


Kép forrása


 

Vér, verejték és könnyek

Sheng Qi (盛奇 Shèng Qí) alkotásai szintén éles hangvételű politikai kritikát fogalmaznak meg a kínai politika több alakjával szemben, így Maóval szemben is.


Kép forrása


A művész a fentebb említett alkotóktól legnyilvánvalóbban abban tér el, hogy a popart harsány színei helyett monokróm szürke palettát alkalmaz, amelyet csak egy-egy színfolt tör meg – ezek a színfoltok pedig a kép főalakjának vannak fenntartva. Sheng Qi egyedi stílusát az is megkülönbözteti a fentebb említett művészektől, hogy jellegzetes technikai megoldás a festék lefolyatása, amely a képeknek régies hatást kölcsönöz, illetve könnyekre, csordogáló vérre is emlékezteti a szemlélőt, ezzel melankolikus, sőt, egyes esetekben horrorisztikus hatást kelt.


Kép forrása


A képek gyakori témája olyan vezetők ábrázolása, mint Mao Zedong vagy Deng Xiaoping gyakran teljesen oda nem illő alakok háttereként (pl. erotikus táncosnő, állig felfegyverzett katonák stb.), vagy a róluk készül szobrok földön heverő maradványaiként. Mao alakja gyakran megjelenik bankjegy formájában is, amely hol egy alak száját takarja el, hol egy politikus legyezőjeként szolgál.


Kép forrása


 

Fixáció

A Mao-témához legjobban ragaszkodó művész minden bizonnyal Zhang Hongtu (张宏图 Zhāng Hóngtú). A festő alkotásai a nyugati és a kínai művészet hagyományát dolgozzák fel úgy, hogy mindig a vezető alakja kerül középpontba.


Kép forrása


Mao-képei széles skálán mozognak, a vezér portréjának iskolás nebulókéra hasonlító kidekorálásától (bajusz, cicafül, kislányos copfok) kezdve a nyugati művészet olyan régi és modern alkotásainak parafrazeálásáig, mint Az utolsó vacsora vagy az L.H.O.O.Q.


Kép forrása


De feldolgozta a vezér alakját például a Quaker Oats konzervdobozain is, az eredeti alakot a kínai vezetőre cserélve, illetve vörös rúzzsal kifestett papírkivágáson is.

Kép forrása



Mao alakja a kortárs művészet mellett a kortárs popkultúrában is jelen van. Számtalan formában feltűnik a vezető akár mint tisztelet, akár mint kritika tárgya. Mao alakja az internet terjedésével fennmarad és az internethasználókat is megihleti, ezt bizonyítja a számtalan gif és mém, amely a vezetőről készült.

 


Kép forrása



Kép forrása

 



Kapcsolódó bejegyzések:

Lü Jianjun

 A tus modern mesterei

Naivitás, meghittség, humor

Nosztalgia, romantika és politika

Az örök porcelán

Zhang Huan

Wang Jin

Chen Qiulin

Xu Deqi

 


Felhasznált források:

https://www.sinovision.net/home/space/do/blog/uid/512083/id/347774.html

https://factsanddetails.com/china/cat7/sub40/item1091.html

 


祹络岚


Megjegyzések

  1. Szívesen olvasnék Mao elnök költészetéről, kalligráfiájáról is

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt szerepel egy verse: https://kulturzuhany.blogspot.com/2021/10/kard-es-ecset-modern-kor.html
      Itt pedig szóba kerülnek Weöres Sándor Mao-fordításai: https://www.youtube.com/watch?v=lYKh6sIdwOM

      Törlés

Megjegyzés küldése