Az örök porcelán – Kortárs művészek Kínában

 

Li Lihong alkotása, kép forrása


Ha porcelánra gondolunk, legtöbbünknek először a finom virágokkal borított kék-fehér edények, esetleg a filigrán szeladonvázák, vagy netán a Tang-kori háromszínű mázas kerámiák jutnak eszünkbe.

Az évezredes múltra visszatekintő porcelán korántsem merev műfaj, az idők során folyton változott, minden kornak megvoltak a maga kedvelt formái, mintái és színei. A porcelán a modern korban is számos művésznek szolgál ihletül.

 

Li Lihong

Li Lihong (李立宏 Lǐ Lìhóng) a porcelánközpont Jingdezhenben (景德镇 Jǐngdézhèn) született 1974-ben. Jingdezhenben már a hatodik században működtek porcelánégető kemencék, a 14. századra már itt készült a legtöbb porcelán, a Ming-kortól pedig hivatalos császári kemencék működtek Jingdezhenben.

Li Lihong Pekingben szerezte első diplomáját, majd elvégezte a Jingdezheni Kerámiaintézet mesterképzését. Jelenleg a shanghai Fudan egyetemen tanít kínai porcelánművességet.


Li Lihong: Kínai csillag, kép forrása


A hagyományos formák és minták mélyreható ismeretét nem puszta utánzásra vagy historizmusra használja, hanem egészen egyedi, a modern világra reflektáló tartalommal tölti meg.


Li Lihong: Mini Mickey, kép forrása


Művei központi motívuma a hagyomány és modernség ambivalenciája. Az eldobható, olcsó szemléletű modern fogyasztói tömegkultúra és a hagyományos kézművesség aprólékos, egyedi kidolgozottsága éles ellentétet képez alkotásaiban.


Li Lihong: Apple China, kép forrása


 

Ah Xian

Ah Xian (阿仙 Āxiān művésznév) 1960-ben született Pekingben. Alkotói pályafutását formális művészeti oktatás nélkül kezdte. Az 1989-es események után Ausztráliába költözött, ahol egy ideig szobafestőként dolgozott, mellette pedig hobbiként alkotott. Később, miután kitalálta, hogy porcelánnal akar dolgozni, a Sydney Művészeti Főiskolán, majd Jingdezhenben tanulta a porcelánművességet.


Ah Xian: Kína, Kína, 28-as mellszobor, ehhez a szoborhoz feleségéről vett mintát a művész, kép forrása


Így született meg 1999-ben a China, China c. sorozata, mely kínai és egyéb nemzetiségű férfiakról és nőkről vett formák alapján készült porcelán mellszobrokból áll. A művész számára az emberi test mindig is különösen fontos ihletforrást nyújtott. A hagyományos életteli, színes minták és a finom, törékeny porcelán együttese érdekes összhatást nyújt.


Ah Xian: Kína, Kína, kép forrása


 

Ai Weiwei

Ai Weiwei (艾未未 Ài Wèiwèi) neve és alkotásai világszerte ismertek. A merész, gyakran politikai töltetű munkáiról ismert művész nem meglepő módon porcelánnal is dolgozott már.


Ai Weiwei napraforgómagjai, kép forrása


Egyik legismertebb installációja a Napraforgómagok, melynek során a kiállítási terület padlóját milliónyi kézzel festett porcelán napraforgómaggal lepte be. A mű a globalizálódó világot tükrözi; az ember és a társadalom, az egyéniség problematikáját járja körül.


Ai Weiwei: Háború, kép forrása

Ai Weiwei: Menekülttábor, kép forrása


A művész számos társadalmi kérdésre reflektál műveiben. Így például egy porcelánváza sorozatában a menekültkérdést jelenítette meg, felhívva a figyelmet a menekülteket érintő problémákra: a háború borzalmai, élhetetlen menekülttáborok, veszélyes átkelés a tengeren egy szebb jövő reményében. Ezeket a témákat hagyományos stílusú vázán, tradicionális kék-fehér színpárosítással dolgozta fel.


Ai Weiwei leejt egy Han-kori vázát, kép forrása


Ai Weiwei amellett, hogy maga alkot porcelántárgyakat, eredeti műtárgyakat is felhasznál alkotásaihoz: van, hogy Coca Cola logót fest egy több mint kétezer éves vázára, vagy éppen egy performansz keretében a földre ejt egy Han-kori vázát. Amellett, hogy a fogyasztói társadalomra és a globalizációra reflektál, a hagyomány iránti tiszteletet is átértékeli, illetve olyan történelmi eseményeket is felidéz, melyek során a múlt emlékeit szándékosan lerombolták egy új társadalom létrehozása érdekében – a közelmúltban ilyen esemény volt a kulturális forradalom, de a korábbi dinasztiaváltások során sem volt ritka a romboló attitűd.

 

Lei Xue

Lei Xue (雷雪 Léi Xuě) 1974-ben született Qingdaóban. Először olajfestészetet tanult Shandong tartományban, ahonnan származik, majd 1999-ben Németországba költözött, ahol elvégezte a Kassel Művészeti és Design Iskolát.


Lei Xue: Váza, kép forrása


Több médiumon is dolgozik, azonban legismertebbek porcelán alkotásai. Munkáiban szereti a kelet és nyugat keveredését: nyugati formák hagyományos kínai mintával, vagy tradicionális kínai formák, modern nyugati mintával.


Lei Xue: Teaivás, kép forrása


 

Sin-ying Ho

Sin-ying Ho Hongkongban született, majd Kanadába emigrált. Tanulmányait a Nova Scotia Művészeti és Design Fősikolán, illetve a Louisiana Állami Egyetemen végezte. Tanulmányai során lehetősége volt Jingdezhenbe utazni, és kerámiaintézetben tanulni.


Sin-ying Ho: Átalakulás (részlet), kép forrása


A művész kiválóan ért a hagyományos porcelánműves technikák mellett, olyan modern technikákhoz is, mint például a digitális mintanyomtatás.


Sin-ying Ho: Konfucius, Krisztus és John Lennon, kép forrása


Műveiben tudatosan használja fel ezek ötvözetét a sajátos hatás érdekében. Porcelántárgyain gyakran találkozik a kelet és a nyugat, a régi és az új, a hagyományos kézművesség és a modern technológia.


Sin-ying Ho: Hős sorozat, kép forrása


 

Ma Jun

A qingdaói származású Ma Jun (马军 Mǎ Jūn) 1974-ben született katonacsaládba. Zenész, költő és művész szomszédai voltak azok, akik már kora gyermekkorától kezdve nagy hatással voltak rá, már a középiskola befejezése előtt tudta, hogy művész akar lenni. A Központi Képzőművészeti Akadémián (中央美术学院) végezte tanulmányait.


Ma Jun: TV szerzetessel, kép forrása


Ma Jun műveiben gyermekkora, a rohamosan fejlődő, modernizálódó Kína tipikus tárgyait készíti el porcelánból, és díszíti főleg Qing-kori mintákkal: virág-madár motívumokkal, mitikus lényekkel, zsánerképekkel.


Ma Jun: Új Kína sorozat – Autó, kép forrása


A művész alkotásai egy változóban lévő kort tükröznek, ahol a hagyomány és a modernség, a kelet és a nyugat ötvözete együtt, elválaszthatatlanul van jelen.


Ma Jun: Új Kína sorozat – Színes rádió, kép forrása


 A sokszáz éve használt porcelán kiemelkedően sokoldalú anyag, mely újra és újra képes megújulni: mind formájában, mind díszítésében tud újat mutatni.

A fenti alkotásokat elnézve meghökkentőnek, sőt, egyesek számára talán felháborítónak is hathat a kortárs művészek témaválasztása, pedig ha jobban belegondolunk, ezek a kortárs porcelánok csakúgy mint elődeik, a finom vázák, díszes edények, sok esetben a művészt körülvevő társadalmat jelenítik meg: régen az írástudók lakomáját – ma háborút, menekülttáborokat, amerikai rajzflimfigurákat, vagy éppen az elérni kívánt státuszszimbólumok díszlenek a máz alatt: régen ritka virágok, a császári hatalmat jelképező sárkány – ma drága márkák, autók, elektromos kütyük. Nihil novi sub sole.





 Kortárs művészek Kínában:

Chen Qiulin

Wang Jin

Zhang Huan

 



Felhasznált források:

Li Lihong

Ah Xian

Ah Xian

Ai Weiwei

Ma Jun

Lei Xue

Sin-ying Ho



祹络岚

Megjegyzések