CHEN QIULIN - Kortárs művészek Kínában

 


Chen Qiulin (陈秋林 Chén Qiūlín) 1975-ben született Yichang városában, Hubei tartományban.  Most Chengduban, Sichuan tartományban, él és dolgozik. 

2000-ben diplomázott a Sichuani Képzőművészeti Intézetben.

Azóta számos elismert helyen volt egyéni kiállítása, többek között: a Today Art Múzeumban (Peking), Max Protetch (New York), Big Factory (Shanghai). 2007-ben a az Ázsiai Kulturális Tanács kitüntette munkásságáért; akkor ő volt az egyetlen kínai, aki ezt az elismerést megkapta.


Chen Qiulin művésznő

 

Chen Qiulin a művészet több különböző ágát is űzi: fényképezés, szobrászat és filmművészet mind-mind megtalálható a repertoárjában. Véleményem szerint egy hihetetlenül sokoldalú művészről van szó. Tanulmányai során elsajátította a fafaragás rejtelmeit, ebben a művészeti korszakában a buszok és bárok jelentek meg főbb témáiként – helyszínek, ahova gyakran látogatott

 

Karrierjét a Long Space March pekingi galériában kezdte. Innen később elment mondván, úgy érezte, hogy nem tudja a tökéletességet kivitelezni a művészetben, de nem is feltétlen ez volt a célja.

Ezután figyelmét a kínai urbanizálódás és a hihetetlen gyors fejlődés kötötte le, valamint ezek hatása az egyénre és a közösségre. Többek közt a Három-szurdok-gát építése ihlette meg. 


Ezt követően a szobrászat felé fordult, mert ismét új utat keresett. Mindezt a stúdió magányában elmélyülve tervezte elérni, a semmittevés azonban szóba sem jöhetett, így jött a szobrászat ötlete. A sichuani földrengést követő időszakban kezdett el először ezzel foglalkozni, első szobrait használt papírmaséból alkotta meg. Számára a papír egy olyan anyag volt, amely az idő nyomait viseli magán, ezek a nyomok pedig akkor is ott maradnak, ha valami mássá alakul át maga az anyag. 

A művésznő először gyermekkori és felnőtt magáról készített szobrokat. Magát a folyamatot is lenyűgözőnek találta, mert az alkotási folyamat során észlelhető formák teljesen mássá alakulnak megszáradva; így a kiszámíthatatlanság kulcsfontosságú tényező. 


A művésznő véleménye szerint bármit is csinál az ember, a publikum valahogy utat talál, hogy politikai vonatkozással töltse meg a művészetet, mintha a művészet mindig a politikai környezet kiváltotta reflexió lenne. De számára nem feltétlenül ez a cél; inkább a változás érdekli, amely a kínai társadalomban megy végbe. Úgy véli, az olyan nagyvárosok, mint Peking, Shanghai vagy épp Chengdu, méretüknél fogva nem reprezentálják Kína igazi arcát, mert annyira sokszínű és változatos lett mind A művész számára ezt a reprezentatív célt azok a helyek szolgálják, amelyeket sokszor még a kínaiak sem ismernek. Hiszen a változás a kis helyeken is végbemegy, lehet, hogy nem akkora mértékben, de ugyanolyan félelmetes eredménnyel. 

 

The Empty City

A másik nagyobb téma, ami Chen Qiulint foglalkoztatja, és munkájában is megjelenik, az az egyén és a kollektíva viszonya. Meglátása szerint az individuum és a közösség viszonya egyre inkább konfliktussá válik, és ezzel párhuzamosan egyben kompromisszum is. 

Úgy vélem, ezt a két nagyobb témát feldolgozandó készítette el The Empty City (Az üres város) című fotósorozatát 2012-ben, amely hét darab fényképből álló sorozat. 










 

 A színvilág, a magány érzése és a látszólagos mozdulatlanság furcsán hat, tekintve, hogy Kína ismertebb részei, a nagyobb városok, természeti látványosságok mennyire nyüzsgők, néhol már-már túlzsúfoltak – ezeken a helyeken állandó a mozgás. A képek gyönyörűen ábrázolják ezt a kontrasztot. A fotókon a művész saját magát örökítette meg maszkban és katonai ruhában, ezzel tisztelegve néhai apja katonai múltja előtt.

 

A művész saját elmondása szerint nem elégedett az eredménnyel, mert ugyanoda tért vissza, a célja viszont nem ez volt – szeretett volna elmozdulni a megszokástól, de ebben a sorozatban ezt nem tudta megvalósítani.

 

Személy szerint nekem ez a kedvencem vizsgált alkotásai közül, mert rendkívül kreatív módon tudta elkapni azt a pillanatot, amelyet a nagyvárosokban ma már szinte lehetetlen átélni, de az ember mégis vágyik rá. A kivitelezés is fenomenális. 

 

Kortárs művészeket kutatva tudtam, hogy elsősorban női alakokra szeretnék fókuszálni, a helyzetükre a művészvilágban és a kínai társadalomban egyaránt.

A nő másodrangú szereplő a kínai társadalomban (is), engem pedig érdekelt, hogy vajon ez a művészeti életben hogyan manifesztálódik.

 

Többek között erről kérdezték Chen Qiulint egy interjúban, ahol elmondta, hogy a kérdés összetett, mert mostani mércével mérve ő már híresnek számít, így ellentétben azokkal, akik most kezdik pályájukat, őt már nem kérik fel arra, hogy csináljon kiállítást kizárólag azért, mert nő, és mert kell a látszólagos diverzitás; nem dicsérik meg a munkáját szimplán azért, mert nő; de állítja, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ez a jelenség nincs jelen más nők életében. Azt is hozzáteszi, hogy a művészélet rengeteg aspektusa igaz a férfiakra és a nőkre is egyaránt. Sőt, az egyenlőbb nemi reprezentáció jegyében volt, hogy kapott olyan lehetőségeket is, amiket férfiak nem feltétlenül kaptak volna meg.


Memory and Social Changes

Chen Qiulin 2008-ban, valamint 2011-ben rendezett két kiállítást, amelyek középpontjában a szobrászat állt. A 2008-asnak Memory and Social Changes (Emlékezet és társadalmi változások) volt a címe.

Munkájában, a már fentebb említett papírmasé technikát alkalmazta a szobrok megalkotásakor. Érdekesség még, hogy a sichuani földrengés után összegyűjtött papírkupacokat is beépítette műveibe. 





Az egyes alkotásokhoz használt anyagok nagyban függenek attól, hogy a művésznő mit akar mondani, és ezt mivel tudja leginkább kifejezni. 2008-ban a papírmasé mellett döntött, a választást így indokolta meg:

„A mai világot nagyon személyes magatartással és megközelítéssel próbálom rögzíteni. A Max Protetch-ben bemutatott műsor folytatja ennek módszernek a folytatása. A sichuani földrengés után talált papírokból készült szobrok a városok iránti érzéseim kiterjesztéseként funkcionálnak. Az anyag tekintetében például olyan nehéznek látszanak, mint a cement, de valójában nagyon könnyűek. Míg a szobrok, a fényképek és a videofilmek lényegében egymáshoz kapcsolódnak, ugyanakkor ellentmondás és harmónia létezik bennük és közöttük. Annak ellenére, hogy a földrengés utóhatása a hátterük, a tartalom kevésbé szól magáról a földrengésről.”

 

Talán legnagyobb volumenű alkotása azonban – bár az előzőek sem tekinthetőek kicsinek – a One Hundred Names (Száz név) című kiállítás volt 2016-ban Ausztráliában, amely többféle művészeti technikát is felhasznált videó installációk, képek, előadás és egyéb anyagok formájában.

A kiállítás legfontosabb eleme azonban a száz leggyakoribb kínai családnév, amelyeket a művész tofuból alkotott meg.





Chen azokat az ellentmondásokat vizsgálja, amelyek akkor válnak igazán hangsúlyossá, amikor Kína gyors fejlődés iránti igénye találkozik a hagyományok fontosságával és az azok megtartására való törekvéssel. Munkája azt boncolgatja, hogy a migráció, az elmozdulás és elmozdítás (például a Három-szurdok-gát építésekor kilakoltatott családok elmozdítása), illetve a városfejlesztés milyen mértékben zavarja meg a hagyományos kínai kultúrát, szokásokat és életmódot. 

 

A művésznő munkásságát megfigyelve és számos vele készült interjú elolvasása után nyilvánvalóvá válik, hogy Chen Qiulin azon művészek közé tartozik, akik állandó megújulásra törekszenek, és nem félnek a teljesen új, olykor radikálisnak tűnő technikák alkalmazásától. 

Rá is igaz, ami oly sok kortárs kínai alkotóra, hogy sorozatokban gondolkodnak. A különböző alkotások között olykor a technikában, vagy a felhasznált anyagokban van ugyan különbség, azonban megfigyelhető, hogy a tematika sokszor ugyanaz.

 

Ez is mutatja, hogy hányféleképpen lehet gondolkodni egy adott témáról.





Felhasznált irodalom:

 

https://www.tate.org.uk/research/research-centres/tate-research-centre-asia/women-artists-contemporary-china/chen-qiulin

 

http://www.initiartmagazine.com/interview.php?IVarchive=3

 

https://www.smh.com.au/entertainment/art-and-design/rotting-tofu-or-performance-art-chinese-artist-chen-qiulins-carved-bean-curd-comes-to-shepparton-art-museum-20160524-gp2acw.html

 

http://sheppartonartmuseum.com.au/exhibition-item/!/417/event/chen-qiulin-one-hundred-names

 

https://youtu.be/Geqc1D7P868




叶灵儿


Megjegyzések