Szókincsfejlesztő játékok / Hogyan tanuljunk kínaiul?



Új szavak megértése és megtanulása nem egyszerű feladat. Hosszú távon megjegyezni az új szavakat pedig még nehezebb, főleg ha nem akarjuk összekeverni más, hasonló kifejezésekkel.

A kínai nyelv különleges írásrendszere sokak számára kihívást jelent. Ez a különlegesség azonban, ha saját hasznunkra fordítjuk, nagyon is sokat segíthet a nyelvtanulásban.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány kreatív és játékos gyakorlatot kezdőtől egészen profi szintig, melyek segíthetnek a kínai írásjegyek megértésében és memorizálásában.

 


Első

Az első gyakorlat leginkább olyan kezdőknek nyújthat segítséget, akik még nem teljesen értik az írásjegyek felépítését és a gyökök működését.

Válasszunk egy egyszerű írásjegyet, ami gyakran megjelenik gyökként is, és más elemeket hozzátéve alkossunk összetett írásjegyeket.

Például: -> 打、扫、扰、把、拔、拨,拿、拳、折、哲

Természetesen azt is számításba lehet venni, ha az írásmódból fakadóan megváltozik a gyök alakja (pl.: -> ; -> ).

Ezen nehezíthetünk, ha kétírásjegyes szavakat keresünk, melyek mindkét írásjegyében szerepelnie kell az adott gyöknek.

Például: -> 打扫、打扰、折扣

Ennek a gyakorlatnak egy másik változata, mikor egy egyszerű írásjegy köré próbálunk minden oldalra odatenni egy másik elemet, hogy összetett írásjegyet kapjunk.

Például: -> alul: 古、台、后 felül: 另、只、号 jobb oldal: bal oldal: 吃、叶、喊és közép: 问、可 de akár meg is többszörözhetjük: 骂、品、器

Erre a gyakorlatra különösen alkalmasak: 手、口、刀、人、日、土、士、工、王、子、月、女、心、耳、又、大、水、衣、贝 stb.

 


Második

Ebben a gyakorlatban egy írásjegyhez kell kapcsolni egy másikat, hogy kétírásjegyes kifejezéseket kapjunk.

Például: -> 实在、确实、诚实、实惠

Nehezítésként meghatározhatjuk a hozzácsatolandó írásjegy helyét.

Például: + ___ -> 精美、精神、精力

További nehezítés, ha az adott írásjeggyel négyírásjegyes kifejezést vagy 成语–ket kell alkotnunk.

Például: -> 心平气和、心不在焉、随心所欲、刻骨铭心

 

Harmadik

Nem feltétlenül specifikus a kínai nyelvre, de mindenképpen hasznos gyakorlat a szinonima- és antonima-párok alkotása.

Például: 高兴 -> szinonima: 开心、快乐; antonima: 伤心、悲伤、痛苦

 

Negyedik

A következő gyakorlat nem pusztán a szókincset fejleszti, hanem a mondatalkotásban is segítséget nyújt.

A feladat ige-tárgy szerkezetek alkotása vagy egy ige vagy egy főnév kiegészítésével.

Például: -> 写信、写论文、写诗 vagy 做出 -> 做出判断、做出贡献

Például: -> 吃饭、做饭 vagy 问题 -> 研究问题、回答问题

Variálhatjuk ezt a gyakorlatot úgy is, hogy mellékneves szerkezeteket alkotunk.

Például: -> 黑发、黑车、黑板 vagy 开心 -> 开心的孩子、开心的笑声

Például: -> 白糖、焦糖、喜糖 vagy 微笑 -> 快乐的微笑、幸福的微笑

 

Ötödik

成语接龙, a kínai szólánc. Ez leginkább előrehaladott nyelvtanulók számára lehet hasznos, hiszen anyanyelvi beszélők számára sem könnyű feladat. Ebben a gyakorlatban 成语–ket kell szóláncszerűen sorolni, azaz a következő kifejezés mindig az előtte lévő kifejezés utolsó írásjegyével kezdődik.

Például: 白手起家 -> 家喻户晓 -> 晓星残月 -> 月白风清

Természetesen ha nem vagyunk különösen járatosak a 成语–k terén, akkor könnyíthetünk a játékon.

Az egyik módszer a könnyítésre az, ha a következő kifejezésnek elég az előző 成语–ből egy tetszőlegesen kiválasztott írásjegyet tartalmaznia akármelyik helyen.

Például: 家喻户晓 -> 保家卫国

Könnyíthetünk úgy is, ha nem az utolsó írásjeggyel, elég csak azzal kiejtésben egyező írásjeggyel kezdődnie a következőnek.

Például egyező tónussal: 家喻户晓 -> 小菜一碟

Például eltérő tónussal: 白手起家 -> 假冒伪劣

 

Plusz egy

Mindenkivel megesik, hogy két vagy több hasonló írásjegyet vagy hasonló jelentésű szót összekever. Ilyenkor segíthet, ha ezeket külön kiírjuk néhány szókapcsolattal és példával együtt.

Szavak gyakorlása közben írt gyors jegyzet a 朗 és 郎 megkülönböztetésére

 

A fentieket persze együtt is alkalmazhatjuk, például egy új szó tanulásakor utánanézhetünk, hogy mivel szokott gyakran együtt állni (固定搭配), mik a szinonimái, antonimái, hogyan viselkedik egy mondatban, a jelentésének vagy a kiejtésének van-e köze az írásjegyben szereplő elemekhez stb.

Így készült az alábbi ujjgyakorlat is.

青: bal oldalon a nagyon különböző kiejtésű írásjegyek, középen a q- kezdetűek, jobb oldalt pedig a jing kiejtésűek

 

A fenti gyakorlatok természetesen nem mentesítenek a szótanulás feladata alól, de remélhetőleg kreatív és eredményes gyakorlási módszereket biztosítanak a kínaiul tanulóknak.




祹络岚

Megjegyzések