Füstölőkultúra – Az illatok kínai művészete II.





A kínai kultúrának talán nem a legszembetűnőbb, legismertebb vonása az illatok használata, pedig számos helyen találkozunk az illatok és illatosítás iránti vággyal. Kétrészes sorozatunkban olyan mindennapi tárgyakat mutatunk be, amelyek személyes illatosításra vagy egy-egy helyiség levegőjének illatosítására szolgáltak, illetve gyakran emellett egyéb funkciókat is betöltöttek. Az első részben a személyes illatosítás eszközeit mutatjuk be, a második rész pedig kifejezetten a füstölőkkel foglalkozik.

 

A füstölők különböző fajtái a világ számos kultúrájában ismertek, minden kultúra a maga módján használja ezeket. A kínai kultúrára igazi kultusz, kifinomult füstölőkultúra jellemző.

 

A füstölők használata

Vallás és rituálé

A füstölők talán legismertebb és leggyakoribb felhasználása a vallási célú égetés. Különösen gyakori ez templomokban, ahol általában a csarnokok előtt található a nagyméretű füstölőtartó, amely hamut tartalmaz, ebbe lehet beleszúrni a meggyújtott füstölőket a megfelelő rituálé (pl. négy irányba történő meghajlás) után. Füstölő előfordul mind a buddhizmusban, mind a taoizmusban, mind pedig a konfucianizmusban, például az őstiszteleti rituálékban (高香gāoxiāng供香 gòngxiāng). Több rituáléban három szál füstölőt szokás égetni, a népszerű magyarázat szerint az elsőt az égnek ( tiān), a másodikat a földnek ( ), a harmadikat pedig az embernek ( rén vagy ősöknek  ) ajánlva, a buddhista magyarázat szerint pedig a három ékességnek vagy három ékkőnek (tiratana) ajánlják, azaz a Buddhának (), a dharmának (  Buddha tanításai) és a szanghának ( sēng a szerzetesek közössége).


Meditáció

A füstölők meditációs segédeszközként is hasznosak voltak, segítették az elmélyülést a megfelelő hangulat előidézésével. Az alábbi versben is az látható, ahogy a füstölő ellazít, kiüríti az elmét és megnyugtatja a szellemet.

 

郑刚中:焚香

五月黄梅烂,书润幽斋湿。

柏子探枯花,松指得明粒。

覆火纸灰深,古鼎孤烟立。

悠然便假寐,万虑无相及。

不知此何参,透顶众妙入。

静处动始定,惟虚道乃集。

心清杜老句,高韵不容袭。

馀馨梦中残,密雨窗前急。

 

Zheng Gangzhong: Füstölőégetés

Ötödik hónap van, sárgul a szilva már,

Dohosak a könyvek, nedves a szobám.

Odakint a ciprus hervadt virágért nyúl,

A fenyőfa ága fénylő csepptől konyúl.

Betakarva a tűz, a papír hamu lett,

A régi edényből néma füstcsík mered.

A test léhán pihen, a fő álomra hull,

A bú messzire szál, és a gond elhalkul.

Aztán behatolok, ki tudja hová s hogy?

Ezernyi mélységek mélyére hatolok.

Csendes helyen megyek amíg meg nem állok,

Csak addig aggódom, míg célhoz találok.

Megtisztul az elme, hallgatnak a hangok,

A régit nem tűri, az új dal magasztos.

Majd szerteszét foszlik a maradék illat,

És pereg az eső az ablakom előtt.

 

Időmérés

A füstölők egyes típusait időmérésre is használták hasonlóan az egyéb egyszerű időmérő eszközökhöz (pl. gyertya, vízóra). A füstölők esetében az számított egy időegységnek, amennyi alatt egy teljes füstölő leégett, erre gyakran 一炷香(yīzhùxiāng) azaz egy füstölőnyi időként utaltak. Ez a használat a chan (zen) szerzetesektől ered, akik füstölőben mérték a meditáció idejét. Az időegység nem pontos, hiszen füstölőnként eltérő lehet, de nagyjából fél órának felel meg. Az iskolai, akadémiai vizsgáztatás során is használták a füstölőt mint időmérő eszközt, általában egy vagy két füstölőnyi ideje volt a diákoknak a vizsga megírására, amikor a füstölő leégett, be kellett adniuk a dolgozatokat.


A halhatatlanok hegyét ábrázoló füstölőtartó, kép forrása

Higiénia

A füstölőégetésnek higiéniai célja is lehet, régen úgy tartották a füstnek tisztító hatása van, különösen a gyógyfüvek füstjének. A füstölő égetése tehát tisztítófunkciót is betöltött, akár egy helyiség levegőjének megtisztításáról volt szó, akár ruhák tisztán tartásáról. A ruhák kifüstölése gyakori módja volt azok megtisztításának, szagmentesítésének, hiszen a körülmények nem minden esetben tették lehetővé a ruhák gyakori mosását (pl. télen), illetve voltak anyagok, festési és díszítési technikák, amelyek egyáltalán nem tették lehetővé a ruhadarab egyéb úton történő tisztítását.

 


A füstölők fajtái, formái

A füstölő talán legismertebb formája a füstölőpálca (线香 xiànxiāng), azaz valamilyen vékony fa- (különösen szantálfa) vagy bambuszpálca bevonása illatos és éghető anyagokból készült keverékkel. Többféle módon készülhet a füstölőpálca, például nedves pálca bemerítése a száraz, por alapú füstölőkeverékbe (临香 línxiāng) vagy valamilyen viszkózus, ragacsos anyaggal bekevert füstölőpor pálcára tapasztásával, sodrásával (搓香 cuōxiāng).


Füstölőpecsétfejek különböző mintával: az öt elem írásjegyeivel és egyéb szerencsehozó írásjegyekkel, szimbólumokkal, kép forrása


A por, amely a füstölőpálcára kerül önmagában, por formában is használható. A füstülőpor gyakori felhasználási módja a füstölőpecséttel (香篆 xiāngzhuàn) való mintakészítés (印香 yìnxiāng). Ennek során a lyukas pecsétmintába öntik a füstölőport, majd a pecsétet eltávolítják, és az így készült füstölőmintát (gyakran egyetlen megszakítatlanul kanyargó vonal, virág, írásjegy vagy egyéb formában) gyújtják meg.




A füstölőport egyéb, kevésbé díszes formákba is töltik, gyakori például a kúpforma.




A füstölő egy további népszerű formája a füstölőspirál (盘香 pánxiāng), ez nem más, mint spirál alakba tekert füstölő, amelyet vegy egyszerűen a füstölőtálcára fektetnek vagy a füstölőtartó közepén álló pálcára akasztanak a spirál középpontjában, vagy egyszerűen a spirál középpontjánál felakasztják valahova (pl. ajtófélfára, gerendára stb.), és a spirál külső végén gyújtják meg.

 


A füstölőtartók fajtái

A füstölőt égés közben tároló edényeknek is számos fajtája van, használatuk a füstölő típusától függ. Nyugaton a legelterjedtebb az álló füstölőtartó (香插 xiāngchā vagy xiānglì), azaz olyan edény, amelyen van egy lyuk a füstölőpálca beszúrásának és egy tálca a lehullott hamu felfogására.

A füstölők tartására különböző méretű és formájú tálak is használhatók. Ezek lehetnek laposak, mint egy tálca (香盘xiāngpán), illetve lábakra helyezett öblösebb edények, ún. füstölőtűzhely vagy füstölőkályha (香炉 xiānglú). Ezutóbbi aljára hamu, homok, kavics vagy egyéb olyan kerül, amelybe bele lehet szúrni a füstölőpálcát, vagy lesimítva rá lehet rakni a füstölőpecsétet. Rendelkezhet akár fedővel is, gyakori a lyukacsos fedő, amelyen át kiáradhat a füst.




Az alábbi videón egy kevésbé ortodox füstölőtartót láthatunk, amely pomelóhéjból készült.




Az egyik legjellegzetesebb füstölőtartó a Boshan füstölőtartó (博山炉 Bóshānlú), amely egyedi formájáról könnyen felismerhető. Ez a típus általában viszonylag vékony talpon áll, mint egy borospohár, ennek a tetején helyezkedik el a nagyjából kúp alakú, hegy formájú rész. A füst a hegycsúcsok közül száll fel, így egy misztikus, ködös táj képét adja. Nem véletlen ez a hatás, hiszen a füstölő a tengerentúli halhatatlanok szigetén lévő hegyet ábrázolja.




 

A füstöléshez szükséges eszközök

Tárolóeszközök

A Qing-korban terjedt el a 香三事 (xiāng sān shì) azaz a füstölő három kelléke fogalom, amely a füstölőcsipesz, hamuprés és egyéb eszközök (ld. lentebb) tárolására szolgáló füstölővázát (香瓶 xiāngpíng vagy 香壶 xiānghú szó szerint füstölőkanna), a por alapú füstölő tárolására szolgáló kerámia vagy lakkozott füstölődobozt (香盒 xiānghé vagy 香盛 xiāngchéng) és a füstölőtartót (香炉xiānglú) foglalta magába.

A vázára hasonlító tartók (香筒 xiāngtǒng vagy 香笼 xiānglóng), amelyek leggyakrabban porcelánból, bambuszból, jádéból készülnek, a füstölőhöz kapcsolódó eszközök tárolására szolgálnak.

Munkaeszközök

A füstölő, különösen a por alapú, sok kézi munkát igényel, azonban állaga miatt több eszköz (火道具 huǒdàojù) is rendelkezésre áll, hogy ne maszatoljon, koszoljon, illetve könnyebben lehessen kezelni. A füstölőkanál (香勺 xiāngsháo) a por alapú vagy egyéb kisméretű illatanyagok áthelyezésére szolgál. A füstölőlapát (香铲 xiāngchǎn) a por alapú füstölő egyenletes eloszlatására és lesimítására szolgál, gyakran a füstölőpecsét készítésekor.


Füstölőlapát, füstölőkanál, hamuprés, füstölőseprű és füstölőcsipesz


A fent már említett füstölőcsipesztulajdonképpen füstölőpálcika, a félreértés elkerülése végett fordítjuk így. Eredeti nevén 香箸 xiāngzhù vagy 香筷xiāngkuài, mindkét kifejezés az evőpálcikákra is használt írásjegyeket alkalmazza. Egy párba tartozó két pálcikáról van szó, amelyet csipeszhez hasonlóan az egyes kellékek megfogására, áthelyezésére használnak. A hamuprés (灰押 huīyā) a pecsétmintás füstölő készítésekor a füstölő alá kerülő alap elegyengetésére szolgál, leggyakrabban lapos, kerek fejjel rendelkezik. A tollseprű vagy füstölőseprű (羽扫 yǔsào vagy 香扫 xiāngsào) tulajdonképpen egy viszonylag vékony kör keresztmetszetű ecset, de előfordulhat hogy egy tollszárba illesztett finom madártollvég, amely a kiszóródott hamu vagy füstölő lesepregetésére használatos.


Munkaeszközök a füstölőégetéshez


 

A füstölőkultúra hosszú múltra tekint vissza Kínában, fejlődése során a felhasznált anyagok és eszközök széles választéka alakult ki. Egyre gazdagabb kultúra övezi a füstölőégetést, amely ma vallási, rituális, illetve praktikus használaton túl egyfajta szabadidős tevékenységként is űzhető. A gazdag illatok, a lassan kígyózó füstcsíkok pedig a városi mindennapok, a modern életmód rohanása közepette egy füstölőnyi békét nyújthatnak.

 

 




Felhasznált források:

A pekingi 大观园 park füstölőkiállításának anyaga



Kapcsolódó bejegyzés:

Az illatok kínai művészete I.



祹络岚