Emberi kapcsolatok és erények a konfuciánus társadalomban

 

A régi Kínában az emberek közötti kapcsolatokat és a morális értékrendet erősen befolyásolták a konfuciánus nézetek. Konfuciusz tanai alapján az Égalattiban szigorú rendnek kell uralkodnia, így a konfuciánus klasszikusok összefoglalták, hogy mely erényekhez kell magát tartania a konfuciánus emberideálnak, a nemesembernek, és hogyan viselkedjen embertársaival.

Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a konfuciánus társadalmon belüli kapcsolatokat és azokat meghatározó erényeket.


Kép forrása


 

Az emberi kapcsolatok fajtái

A konfuciánus klasszikusok az emberek közötti kapcsolatokat öt kategóriára (五伦 wǔlún) osztják. Ez az öt kategória lefedi a társadalmon belül legmeghatározóbb viszonyokat, valamint a klasszikusok megadják a kapcsolat fajtájához legmegfelelőbb viselkedési vezérelvet is.

Az első az uralkodó és alattvaló viszonya (君臣 jūn chén). Ezt a kapcsolatot az igazságosság, tisztesség ( ) kell, hogy meghatározza. Az uralkodó részéről ez az alattvalóval szembeni emberségességet ( rén) takarja. Az alattvaló pedig hűséggel ( zhōng) tartozik az uralkodónak.

A második kapcsolattípus az apa–fiú kapcsolat (父子 fù zǐ). A szülő–gyermek kapcsolatot a rokonsági kapocs határozza meg ( qīn). Ez a szülő részéről a szülői szeretetben ( ), a gyermek részéről pedig a szülőtisztelet, gyermeki engedelmesség ( xiào) erényében nyilvánul meg.

A harmadik kapcsolattípus a férj és feleség (夫妇 fū fù) kapcsolata, a konfuciánus írások szerint a férfi és a nő feladata, hatásköre különbözik ( bié). A hagyományos társadalomban a férfi a házon kívüli ügyekért felel, a nő pedig a házi ügyekért.

Az idősebb és ifjabb (长幼 zhǎng yòu) vagy báty és öcs (兄弟 xiōng dì) kapcsolatát az idősebbnek kijáró tisztelet, a születési sorrend ( ) határozza meg. Az idősebb elnéző ( kuān) és barátságos ( yǒu) a fiatalabbal, a fiatalabb toleráns ( rěn) és tiszteletteljes ( gōng) az idősebbel szemben.

Az ötödik kapcsolattípus pedig a barátok (朋友 péngyou) közötti kapcsolat. Ennek vezérlő elve a bizalom ( xìn).


Kép forrása


 

A három engedelmesség

A konfuciánus társadalomban kifejezetten nőkre vonatkozó morális tanítást fogalmaz meg a három engedelmesség és négy erény (三从四德 sāncóng sìdé). Ebből az első csoport, a három engedelmesség szabta meg a nő viselkedését életének különböző szakaszaiban, különböző kapcsolattípusokban.

A három engedelmesség szerint amíg a nő családjával él, addig apjának engedelmeskedik, házassága alatt férje akaratát követi, annak halála után pedig fiának tartozik engedelmességgel.


Kép forrása


 

A konfuciánus erények

A konfuciánus értékrend nyolc erkölcsi alapelvet fogalmaz meg, ez a nyolc erény (八德 bādé).

Az egyik legfontosabb erény a szülőtisztelet erénye ( xiào). Az egyik híres konfuciánus klasszikus, A szülőtisztelet könyve (孝经 Xiàojīng) ennek az erénynek a mibenlétét és gyakorlati megvalósítását tárgyalja. A Beszélgetések és mondások szerint a mester többek között ezt mondta erről az erényről:

„Manapság úgy vélik, hogy a fiúi szeretet csupán a szülők ellátása. Pedig a legszükségesebbekkel még a kutyákat és lovakat is ellátják. Ha hiányzik a kellő tisztelet, van-e akkor különbség a kettő között?”

Szintén fontos erény a testvériesség ( ). A szülőtisztelet és a testvériesség együtt alkotja a Beszélgetések és mondásokban sok helyen szereplő emberséget ( rén).

„Márpedig a szülők tisztelete és a testvériesség az emberség alapja.”

A hűség ( zhōng) szintén a nyolc erény egyike. Ez a feljebbvaló iránti hűséges magatartást jelenti.

„Mesterünknek ez az alapelve: legyünk hűségesek feljebbvalóinkhoz s igazságosak másokhoz; és semmi több.”


Kép forrása


A nyolc erény további része a bizalom vagy hitel ( xìn) erénye. Ez az erény jelenti egyfelől a másik iránti bizalmat és őszinteséget, illetve az ember saját hitelének, szavahihetőségének, becsületének megőrzését is.

„Én naponta három szempontból vizsgálom meg önmagamat. Hogy vajon mások szolgálatában igyekezvén hűséges voltam-e, hogy vajon a barátaimmal való kapcsolatomban őszinte voltam-e, és hogy a hagyományt, amelyet tanultam, vajon alkalmaztam-e?”

A Beszélgetések és mondások számos helyen szól a szertartásokról, rítusokról ( ). Az ehhez kapcsolódó erény a rítusok tisztelete (), tágabb értelemben a jómodor, az udvariasság, a megfelelő viselkedés.

„A nemes ember kiterjedt tudást szerez a könyvekből, viselkedését pedig a szertartásokhoz igazítja; így lesz képes rá, hogy sose térjen le a helyes útról.”

A szertartások tiszteletben tartása más erényekkel is összekapcsolódik, például a szülőtisztelettel:

„Életükben szolgáld szüleidet a szertartások szerint, halálukban temesd el őket a szertartások szerint és áldozz nekik a szertartások szerint.”

Illetve a jó kormányzás egyik fontos eleme is a szertartások helyes alkalmazása:

„Ha a népet rendeletekkel kormányozzák és büntetésekkel tartják féken, akkor ki fogja játszani (a büntetést), de a szégyent nem fogja ismerni. Ha az erénnyel kormányozzák és a szertartásokkal tartják féken, akkor ismerni fogja a szégyent és mindig egyenes lesz.”

„A fejedelem alattvalóit a szertartásokkal foglalkoztassa, az alattvaló pedig fejedelmét hűséggel szolgálja.”


Kép forrása


A nyolc erény egyike az igazságosság erénye ( ) is. Az igazságosság erénye a magában foglalja a másokkal szembeni becsületes magatartást, az elfogulatlanságot, a mértékeletességet, ez az erény továbbá az elvontabb erények gyakorlati alkalmazása is.

„Az égalatti kormányzásában a nemes ember semmit sem helyesel és semmit sem tagad meg oktalanul; mindig az igazságosság a mértéke.”

„Mindennél többre becsülni a hűséget és szavahihetőséget, s mindig igazságosan cselekedni: ez az erény magasra emelése.”

A becsületesség ( lián) szintén a nyolc erény közé tartozik. Ez az erény a morális tisztaságot, a tisztességes, erkölcsös viselkedést, egyenességet, önfegyelmet takarja.

Végezetül, a  (chǐ) erénye azt takarja, hogy a nemesember a helytelen, erkölcstelen viselkedést szégyenletesnek tartaj, és elveti magától.

„Hogy a szavahihetőség megközelítse az igazságosságot, szavainkat tettekre kell váltani. Hogy a tisztelettudás megközelítse a szertartások szerint valót, távol kell tartanunk minden szégyenletest és becstelent.”


Kép forrása
 

Női erények

A nők négy erénye (四德 sìdé) az illő, társadalom által elvárt viselkedést kodifikálja. A négy erényt a Zhou szertartásai (周礼 Zhōulǐ) c. klasszikus írja le, amely az ezeket erényeket az udvarhölgyekhez köti. Kína legkorábbi történetírónője, a Keleti Han-korban élt Ban Zhao (班昭 Bān Zhāo i.sz. 45/49–120) Intések nőknek (女诫 Nǚjiè) c. művében pedig bővebben is kifejti, hogy mit kell érteni a négy erény alatt.

妇德,不必才明绝异也

Az első erény a női erény (妇德 fùdé) Ban Zhao szerint azt hangsúlyozza, hogy a nőnek nem kell tehetségével, kiválóságával kitűnnie mások közül, azaz ez a szerénység erénye.

妇言,不必辩口利辞也

A második erény a női beszéd (妇言 fùyán), Ban Zhao értelmezésében a nőnek sem vitatkoznia, sem éles szavakat használnia nem szükséges.

妇容,不必颜色美丽也

A harmadik erény a női megjelenés vagy női viselkedés (妇容 fùróng). Ban Zhao ezt úgy értelmezi, hogy a nőnek nem díszes megjelenés, szép külső.

妇功,不必工巧过人也

A negyedik erény a női munka vagy női érdem (妇功 fùgōng). Ban Zhao írásában: a nőnek nem kell másokat meghaladnia munkájában, nem kell másoknál ügyesebbnek lennie.


Kép forrása

 

A fentiekben megismerhettük a konfuciánus társadalom alapvető erényeit, és a társadalom tagjaitól elvárt ideális viselkedést. Ezek az erények nem önmagukban állnak, szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Az erények gyakorlása nemcsak a nemesember önmagáért való tevékenysége, hanem a társas kapcsolatokra, és így az egész társadalomra is kihat.

„A mester mondotta: "Az erény nem maradhat egyedül, biztosan társra talál."”

 

 




Felhasznált források:

Beszélgetések és mondások, Tőkei Ferenc ford.

 


 

祹络岚

Megjegyzések